استادیار گروه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر افزون بر 90 درصد از مبتلایان به بیماری دیابت به دیابت نوع دو یا دیابت بالای سن 30 سال مبتلا هستند.
کد خبر: ۱۳۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 17 November 2015
دکتر زهرا مظلوم خراسانی در نشست خبری هفته ملی دیابت افزود: بیماری دیابت به دو بخش دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم می شود که دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود.

به گفته وی، در موارد اندکی دیابت نوع دو نیز می تواند در کودکان و نوجوانان به علت چاقی و اضافه وزن بروز یابد.

وی بیان کرد: دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست و به علل ژنتیکی و اختلالات اعضای بدن ایجاد می شود اما دیابت نوع دو که در سنین بالا بروز می یابد، قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به شیوع روز افزون چاقی در جامعه و خطر ابتلا به دیابت، گفت: اضافه وزن که بدنبال بی تحرکی و رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود، مهم ترین فاکتور در ابتلا به بیماری دیابت است.

دکتر مظلوم خراسانی فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا، استرس های روزمره، بی تحرکی و اضافه وزن را از فاکتورهایی عنوان کرد که افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: افراد بالای 45 سال برای پیشگیری از دیابت باید هر سه سال از نظر فاکتورهای خطر این بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه استرس یکی از عوامل خطر در بروز دیابت است، گفت: تنش ها و استرس هایی که باعث اختلال در خواب می شوند، در بروز دیابت و فشار خون نقش دارند و از سوی دیگر باعث بدتر شدن کنترل قند خون و فشار خون می گردند.

وی استفاده از برخی داروها نظیر کورتن ها بویژه در افرادی که مبتلا به دردهای مزمن هستند، در ورزشکاران و یا افراد لاغر برای چاق شدن را یکی از عوامل افزایش قند خون و دیابت عنوان کرد.

استفاده از غذاهای چرب و شیرین فرد را در معرض ابتلا به دیابت قرار می دهد

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: استفاده از غذاهای چرب و شیرین نقش مهمی در اضافه وزن و چاقی فرد دارند و وی را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهند.

دکتر محسن نعمتی افزود: کاهش و کنترل وزن با رژیم غذایی مناسب، تحرک و ورزش کردن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دیابت در افراد بالای 30 سال دارد.

وی با اشاره به نقش میوه و سبزی ها در کنترل وزن و پیشگیری از دیابت اظهار کرد: با مصرف میوه و سبزی ها در روز، فرد می تواند از گرسنگی های کاذب خود را حفظ کرده و این محصولات می توانند جایگزین مناسب برای مصرف کیک و شیرینی در طول روز باشند.

وی بیان کرد: سبزی ها حوزه وسیعی را شامل می شوند و فقط به سبزی هایی مانند ریحان و جعفری محدود نمی شوند بلکه خیار، هویج، فلفل، شلغم و گوجه فرنگی همه و همه سبزی هایی هستند که می توانند در وعده های غذای گنجانده شوند.

وی آموزش و اطلاع رسانی را مهم ترین راه پیشگیری از دیابت عنوان کرد و افزود: با تغییر سبک زندگی و کم تحرکی در حال حاضر اضافه وزن و چاقی در بین افراد جامعه اعم از کودکان و بزرگسالان رو به افزایش است و این موضوع خطر دیابت را دربردارد.

به گفته وی، داشتن رژیم غذایی مناسب، کنترل وزن، کنترل داروهای مصرفی، ورزش و تحرک بدنی نقش مهمی در پیشگیری و کنترل دیابت دارد.

منبع: وب دا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار