مدیرحفاظت محیط زیست قوچان گفت:  در راستای  مقابله با متخلفین و برگشت عملی نتایج جرایم تخلفات به نفع محیط زیست تاکنون 9 فقره حکم جایگزین حبس در راستای خدمت‌رسانی در زمینه های مختلف از جمله آبرسانی و ساخت آبشخور و کمک به محیط بانان  به مدت دو سال برای برخی از متهمان صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲ 09 June 2024

به گزارش تابناک رضوی  از قوچان، حسین اصلاحی در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مناسبت هفته محیط زیست با بیان این مطلب افزود :  شهرستان قوچان دارای دو منطقه حفاظت شده در بادام و قره جغه است که بخشی از منطقه حفاظت شده قره جغه در حوزه خراسان شمالی است و توسط دو پاسگاه محیط بانی حفاظت شده و محل حیات گونه های مهم جانوری کشور است.

مدیرحفاظت محیط زیست قوچان با اشاره به گونه های حیات وحش در این مناطق بیان کرد: گونه‌های مختلفی از حیات وحش در این مناطق وجود دارند که از مهم‌ترین آنها در بخش گربه سالان می‌توان به پلنگ ایرانی اشاره داشت همچنین گونه های گربه وحشی گربه جنگلی ، گربه پلاس ،  کفتار راه راه ،گرگ خاکستری و غیره اشاره کرد در بخش سم داران گونه های قوچ و میش اوریال کل و بز  و در حوزه پرندان انواع لاشه خواران ، بالابان ، دلیجه و عقاب طلایی را داریم.

وی ادامه داد  : خوشبختانه با همکاری خوب مردم و مسئولین و اقدامات محیط زیستی از قبیل کنترل ورود و خروج دام ها به مراتع  و پیشگیری و جلوگیری از شکار غیر مجاز  جمعیت این گونه ها در سالهای اخیر روبه رشد بوده است.

اصلاحی خاطرنشان کرد: در راستای مقابله با واحدهای صنعتی آلاینده در فصل زمستان 11 مورد واحد الاینده صنعتی معرفی شده اند که علاوه بر واحدهای صنعتی می‌توان به بیمارستان موسی ابن جعفر این شهرستان اشاره داشت که متاسفانه تاکنون نیز اقدام جدی در خصوص حل این مشکلات انجام نداده است.

مدیرحفاظت محیط زیست قوچان با اشاره به تعداد پرونده‌های تخلف در این حوزه افزود: سال گذشته تعداد 77 فقره پرونده تخلف به مرجع قضایی ارجاع داده شد که از این تعداد 9 فقره شکارچی غیر مجاز 38 فقره تحلیف غیر مجاز دام ، ۲ فقره تخریب مرتع ، ۱۱ فقره مربوط به شرایط آلودگی شهرستان است که تخلیه پس آب و پسماند  بوده است ، ۵ فقره شروع به شکار بوده که قبل از انجام شکار دستگیر شدند اند .
اصلاحی ادامه داد  : سال گذشته 5 قیضه سلاح شکاری با مجوز و 4 مورد سلاح شکاری غیر مجاز کشف و ضبط شده است در مجموع 102 نفر دستگیر و جریمه 524 میلیون ریالی برای متخلفین صادر شده است.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 26 فقره پرونده تشکیل و 39 نفر تاکنون دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند که یک فقره آن شکار غیر مجاز 22 تحلیف غیر مجاز دام  و الباقی مربوط به سایر جرایم زیست محیطی است.
صلاحی با اشاره اینکه پس آب ها و پسماند ها یکی از مهمترین آلاینده های محیط زیست و بهداشتی هستند گفت : در خصوص پسماند های بیمارستانی و درمانی یک مورد پرونده برای پزشک متخلفی که پسماند های مطب خود را به صورت اصولی مديريت نمی کرد تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است .

مدیرحفاظت محیط زیست قوچان با اشاره به همکاری وحمایت های خوب دستگاه قضایی شهرستان  با محیط زیست اظهارداشت:در راستای  مقابله با متخلفین و برگشت عملی نتایج جرایم تخلفات به نفع محیط زیست تاکنون 9 فقره حکم جایگزین حبس در راستای خدمت‌رسانی در زمینه های مختلف از جمله آبرسانی و ساخت آبشخور و کمک به محیط بانان  به مدت دو سال برای برخی از متهمان صادر شده است.

اصلاحی گفت: کمبود نیرو و تجهیزات در سازمان محیط زیست  یکی از مهمترین مشکلات این سازمان است که متاسفانه در شهرستان قوچان نیز این مشکل کاملا مشهود است هرچند در سال گذشته 3 دستگاه موتور سیکلت ،یک خودرو دو کابین، یک نیروی محیط بانی جذب کردیم و در حال جذب یک نیرو در سال جدید هستیم اما توجه بیشتر مسئولان و همکاری مردم می‌تواند کمک و نقش به سزایی در تحقق اهداف سازمان در حفظ محیط زیست داشته باشد.

مدیرحفاظت محیط زیست قوچان در پاسخ به سئوالی در خصوص بوی نامطبوع در ورودی و خروجی این شهرستان نیز گفت: متاسفانه این معضل در ورودی و خروجی شهرستان وجود دارد هرچند در مناطق مختلفی از کشور شاهد این گونه موارد هستیم اما در شهرستان قوچان به لحاظ موقعیت مکانی و مسیر عبور زائرین امام هشتم (ع) این مشکل بطور ویژه به یکی از مطالبت مردمی تبدیل شده است.
 وی افزود: تصفیه خانه شهرک صنعتی قوچان دیگر جوابگو نیست و باید توسعه پیدا کند که در این خصوص پرونده قضایی تشکیل و در دستگاه قضایی در حال پیگیری است همچنین  یکی از مصوبات سفر هیئت دولت  حل این مشکل بوده است که متاسفانه تاکنون از سوی مسئولین مربوطه به خوبی پیگیری نشده است.

صلاحی در پاسخ به پرسشی در خصوص معضل سگ های ولگرد در سطح شهرستان گفت : در بحث کنترل سگ های ولگرد اقدامات خوبی انجام شده و تعداد زیادی از آنها کنترل شده اند و همانند قبل شاهد حضور گله ای این حیوانات در سطح شهرستان نیستم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد همچنین از تمامی شهروندان و دوستداران محیط زیست تقاضا داریم از غذا رسانی به این حیوانات خود داری کند چون هم باعث ورود بیشتر این حیوانات و همچنین سایر حیوانات وحشی به محیط شهری می شود و با توجه به بیماری های مشترک انسان و حیوان باعث ایجاد بیماری و آلودگی در جامعه می شوند.
وی در پایان گفت: از مردم عزیز شهرستان درخواست داریم با اداره محیط زیست شهرستان همکاری لازم را داشته باشند و خود را حافظ محیط زیست بدانند و همچنین تخلفات در این حوزه را به اداره گزارش دهند و همچنین از خیرین گرانقدر تقاضا داریم در مواردی که می توانند با اداره محیط زیست همکاری داشته باشند و کمک های خود را به این اداره اهدا کنند و همچنین گروه های مردمی شهرستان در خصوص حفاظت از محیط زیست فعال تر شوند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار