مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
نشست امضای تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور با حضور مدیران و معاونین این دو دستگاه فرهنگی، روز دوشنبه 21 خرداد ماه 1403 در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱ 11 June 2024

به گزارش تابناک رضوی، در ابتدای این نشست، محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن معرفی اداره کل استان به عنوان متولی فرهنگ و هنر و میراث‌دار اسناد و داشته های فرهنگی و هنری، بر ضرورت حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند تأکید کرد و گفت: بخش اعظمی از اسناد ملی پیشینه فرهنگی و مخزن هنری گذشته و حال کشور است؛ دارایی ارزشمندی که شخصیت و باورهای سرزمینی را در خود جای داده است. 

وی افزود: زمانی که سخن از هویت فرهنگی و هنری به میان می‌آید؛ اسناد و بایگانی مکتوبات، اسناد مصور، مرسومات و آثار فرهنگی و هنری است که شاکله شناسنامه ای، قد و قامت فرهنگی و ظرافت هنر سرزمینمان را عیان می‌سازد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص بهره گیری مؤثر پژوهشگران از این اسناد هویتی گفت: پژوهش از سند معتبر ارتزاق می کند و پژوهنده در واکاوی اندیشه های گذشتگان بر اسناد ماندگار از ایشان، استناد می کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: تقویت هویت بومی و منطقه‌ای مستلزم اهمیت دادن به اسناد زیست بوم فرهنگی و هنری است؛
قضاوت آیندگان از ما و باورهایمان بر پایه اعتبار، یقین و اصالت این اسناد است.
حسین زاده هدف از عقد این تفاهم نامه با مدیریت اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور را اعتباربخشی به اسناد فرهنگی و هنری مرکز اسناد این اداره کل دانست و افزود: این تفاهم نامه می تواند در ذیل خود زمینه بهره‌مندی متقابل از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی طرفین تفاهمنامه را فراهم کند.
در ادامه نشست همکاری مشترک میان این دو دستگاه فرهنگی، مجتبی محمودی مهمان دوست، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور، ضمن اظهار خرسندی از رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حفظ و مستندسازی اسناد فرهنگی و هنری موجود در مرکز اسناد این سازمان آن را اتفاقی ارزشمند دانست و گفت: اسناد و دارایی‌های مکتوب باید روند ثبت در حافظه ایران را طی کنند چرا که کشورهای موفق، آنهایی هستند که از ریشه تاریخی خود درست استفاده می‌کنند.

وی افزود: تاریخ سرشار از عبرت‌ها و آموزه‌هاست و هر سندی، روایت و درایتی در خود نهفته دارد که می‌تواند چراغی در مسیر راه باشد و منشأ عبرت و حکمت برای آیندگان شود.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی ایران در شرق کشور، رویکرد سال جدید این سازمان را مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی اسناد برشمرد و گفت: شیوه مستند سازی این سازمان در چهار مرحله گردآوری، نگهداری، سازماندهی اسناد و در مرحله پایانی که مهمترین مرحله نیز می باشد؛ اشاعه اطلاعات و ارائه خدمات به متقاضیان پژوهشگر و علاقه مندان است که امیدوارم با همکاری و همگامی مردم و ادارات و سازمانها، حافظه تاریخی ایران پر بارتر و هویت ایرانی بالنده تر شود.
گفتنی است در پایان این نشست تفاهم نامه ای در ۶ماده با موضوع  « بهره گيری متقابل از منابع اطلاعاتی، ظرفيتها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی طرفين تفاهمنامه و ساماندهی، تعیین تکلیف و انتقال اسناد و مدارک فرهنگی و هنری قبل و بعد از انقلاب اسلامی «اداره‏کل» به «مدیریت» برابر قانون اسناد ملی ایران» جهت بهره مندی طرفین تفاهم نامه از منابع اطلاعاتی و پژوهشی به امضای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور رسید‌ و مقرر شد روند انتقال اسناد طی شیوه نامه مورد توافق طرفین و با حضور کارشناسان ناظر صورت پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار