مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برگزاری اولین آزمون استخدامی جذب و به‌کارگیری ۴۳۲۶ فرد دارای معلولیت در ۴۵ دستگاه اجرایی در کشور، یادگار با ارزشی از سیره و منش شهید جمهور در خدمت به افراد دارای معلولیت و بیانگر همت جهادی دولت سیزدهم است.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷ 05 June 2024

به گزارش تابناک رضوی مسعود فیروزی با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق ماده 15 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی را که از بودجه کشور استفاده می‌کنند به افراد دارای معلولیت واجد شرایط جهت رفع چالش بیکاری معلولین باید اختصاص یابد. البته به دلیل عدم شناخت صحیح نسبت به توانمندی‌های افراد دارای معلولیت، عدم مناسب‌سازی محیط‌های کاری و... تاکنون سازمان‌های دولتی و خصوصی عزم جدی در جذب همیشگی این افراد نداشتند و همیشه استنکاف‌ها و اجتناب‌های عامدانه‌ و غیرعامدانه وجود داشت که افراد دارای معلولیت را در شرایط ثبت نام، حین مصاحبه و حین کار از پذیرش شغل مورد نظر محروم می‌ساخت.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان توان‌بخشی بهزیستی به‌منظور دفاع از حقوق معلولان در همه مراحل مصاحبه استخدامی نهادهای دولتی در سال‌های گذشته شرکت می‌کردند و همه مراحل اجرای فرآیند استخدام را بررسی و تخلفات احتمالی را به بهزیستی کشور، استانداری و سازمان امور اداری و استخدامی گزارش می‌کردند و در صورت نیاز پیگیری حقوقی نیز انجام می‌گرفت اما همه این اقدامات در استخدام افراد دارای معلولیت کافی نبود. بنابراین دولت شهید رئیسی در ابتکاری به یادماندنی در راستای پایان دادن به این نابرابری نخستین آزمون اختصاصی ویژه افراد دارای معلولیت به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در 45 دستگاه اجرایی برای جذب و به‌کارگیری 4326 فرد دارای معلولیت را برگزار کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در دولت سیزدهم ارزیابی‌های بسیار دقیقی برای دستیابی به آمار و اطلاعات تمام دستگاه‌هایی که قانون 3 درصد استخدامی را رعایت نکرده بودند، انجام گرفت و در نهایت سهمیه و تعداد افرادی که باید در دستگاه‌های اجرایی تاکنون جذب می‌شدند، تعیین شد و در این آزمون جذب خواهند شد.

فیروزی گفت: مورد دیگری که در دولت شهید رئیسی مورد توجه قرار گرفت، ذخیره سهمیه 3 درصد برای هر دستگاه بود، در صورتی‌که در یک آزمون بنا به هر دلیلی مثل عدم وجود متقاضی و... سهمیه 3 درصد استخدامی افراد دارای معلولیت رعایت نشود، در آزمون بعدی دستگاه ملزم به استفاده از سهمیه آزمون قبلی مازاد بر سهمیه همان آزمون در جذب و به کارگیری افراد دارای معلولیت است.

وی تاکید کرد: پنج شنبه 17 خرداد برای اولین‌بار آزمون استخدامی ویژه معلولان در سراسر کشور برگزار می‌شود و در خراسان رضوی نیز این آزمون به‌صورت متمرکز در شهرستان مشهد برگزار می‌شو‌د و یک هزار فرد دارای معلولیت در این آزمون با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی حمایت توانخواهان و در راستای برگزاری هرچه بهتر و باکیفیت‌تر این آزمون باتوجه به نیازهای متنوع افراد دارای معلولیت، تدابیر بسیاری را به‌کار بسته است.

فیروزی تصریح کرد: جلسات متعددی از طریق فضای اسکای روم به‌صورت مجازی با روسا و کارکنان ادارات بهزیستی شهرستان‌ها انجام گرفته است. در تمام شهرستان‌ها نیازهای داوطلبین شرکت کننده در آزمون سنجیده شده و از آنجایی که آزمون به صورت متمرکز در مشهد برگزار می‌شود، آمار و مشخصات توانخواهانی که با مشکل ایاب و ذهاب به مشهد یا اسکان در شهرستان مشهد مواجه می‌باشند توسط ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به اداره کل ارسال شده و تدابیر لازم جهت تامین اسکان این عزیزان اندیشیده شده است. توانخواهانی که بنا به تشخیص مددکار با مشکل ایاب و ذهاب مواجه بودند نیز از طریق پرداخت کمک هزینه موردی یا اعزام آنها از طریق تهیه وسیله نقلیه مناسب‌سازی شده به مشهد انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از آنجا که در روز آزمون تراکم جمعیت افراد دارای معلولیت جهت مراجعه به دانشگاه فردوسی را شاهد خواهیم بود، مکاتبات لازم با ناوگان شهری مشهد انجام گرفته است. محل برگزاری آزمون، دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد است و به‌ منظور رفاه حال سایر توانخواهانی که از درب‌های مختلف وارد دانشگاه می‌شوند، خودرو مناسب‌سازی شده تدارک دیده شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به نیازسنجی‌های انجام گرفته، 220 منشی توسط بهزیستی برای این آزمون انتخاب و به‌کارگیری شده‌اند و دوره توجیهی و آموزشی برای آنها برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار