گزارش تابناک از خشکاندن باغ های موقوفه در مشهد
تخریب باغ های موقوفه شهر توسط آستان قدس رضوی به منظور تغییر کاربری،صدای نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد را نیز در آورد به صورتی که موحدی عضو این شورا گفت:این رویکرد برای شهر گران تمام خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷ 17 February 2015

به گزارش تابناک، خلیل موحدی عضو شورای اسلامی شهرمشهد در خصوص تخریب باغات آستان قدس گفت: زمین‌هایی که در طرح‌های تفصیلی وجامع کاربری آن‌ها برای فضای سبز و باغ تعریف شده است باید با همان کاربری قبلی اداره شوند.

وی ادامه داد: در دیداری که اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با آیت الله طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی داشتیم، ایشان بر اهمیت حفظ فضای سبزشهری و قانون مداری در این حوزه تاکید ویژه داشتند.

موحدی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در مشهد بسیار پایین تر از استاندار جهانی است اضافه کرد: در شهر مشهد نزدیک به ۴ میلیون لیتر روزانه سوخت فسیلی در هوای شهر پخش می‌شود و سالانه ۱۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند. ایجاد سرانه فضای سبز و گسترش آن‌ها در شهر می‌تواند در روند کاهش آلودگی هوا بسیار اثر گذار باشند. اما با این وجود شاهد قطع بی دلیل درختان در مناطقی از سطح شهر مشهد هستیم که این نکته نیاز به تدبیر اساسی مسئولان دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر فضای شهری مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است، خاطر نشان کرد: امروزه می‌بینیم که در برخی مناطق شهر مشهد که اکثر آن‌ها کاربری باغ داشته‌اند و موقوفه آستان قدس هم هستند، کاربری آن‌ها از باغ و فضای سبز به مجتمع‌های تجاری تغییر کرده است. این رویکرد برای شهر گران تمام می‌شود و با تغییر کاربری فضای سبز و باغات، شاهد افزایش روز به روز آلودگی هوا در شهر و مشکلاتی که در ادامه به همراه دارد، خواهیم بود.

۴۳٫۵ درصد محدوده خدمات شهری مشهد موقوفه آستان قدس است

جواد محسنی معاون املاک و اراضی آستان قدس در ادامه چنین اظهار کرد: بیش از ۴۳٫۵ درصد محدوده خدمات شهری مشهد موقوفه آستان قدس است. محدوده خدمات شهری مشهد ۳۰ هزار هکتار است که ۱۳ هزار هکتار آن محدوده خدمات شهری با پلاک ثبتی و کاربری‌های متعدد موقوفه آستان قدس هستند.

وی افزود:‌ در شهر مشهد با توجه به نقشه‌های مصوب سازمان شهرسازی، از کاربری‌هایی که در اختیار داریم استفاده می‌کنیم. زمین‌های موقوفه آستان قدس نقشه مصوب و تصویب شده ای دارند و بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی سرانه‌ی مصرفی آن‌ها مشخص شده است. ما به خاطر وظیفه و مسئولیتی که داشتیم و تکلیفمان بود به دستور العمل ها، عمل کردیم.

معاون املاک و اراضی آستان قدس در پاسخ به این سؤال چرا باغات آستان قدس تغییر کاربری داشته‌اند اذعان کرد: در مناطق شهری مشهد به وفور زمین موقوفه داریم و نیازی به تغییر کاربری زمین‌ها در مناطق دیگر شهر نیست. در مناطقی که کاربری زمین‌ها تغییر کرده است، این کار به پیشنهاد مشاور و برنامه ریز شهری و بر اساس سرانه‌هایی که در طرح‌های جامع و تفصیلی برای مصارف زمین‌های موقوفه آستان قدس تبیین شده است، انجام شده است.

وی در خصوص پروژه مشهد مال در بلوار جانباز تصریح کرد: پروژه مشهد مال توسط یک شرکت خصوصی اداره شده و با مشارکت آستان قدس رضوی در حال اجرا است. زمین باغ موقوفه آستان قدس که هم اکنون به این پروژه اختصاص یافته بر اساس پیشنهادی بوده که مشاور و برنامه ریز بر این زمین داده است. اگر در برخی اراضی و باغات تغییر کاربری صورت گرفته همه کارها بر طبق مراحل قانونی کار صورت پذیرفته است.

محسنی در پایان خاطرنشان کرد:تمام اراضی و املاک آستان قدس موقوفه هستند و برای ساخت وایجاد فضای آموزشی، بهداشتی و خدماتی و تعریف شده‌اند و ما در کنار آن‌ها فضاهای سبزی هم ایجاد خواهیم کرد. اگر در ابتدا زمین‌های موقوفه آستان قدس سرانه باغ و فضای سبز داشتند برای بهره گیری بهتر و استفاده از ظرفیت این زمین‌ها بوده است و بیشتر اراضی، کاربری و سرانه فضای سبز در شهرنداشته اند و ما برای استفاده بهتر از آن‌ها این کار را انجام داده‌ایم. اگر زمینی دارای سرانه و کاربری باغ و فضای سبز بوده و تغییری در کاربری آن ایجاد شده است نمونه آن را بیاورند و به ما نشان دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار