مسئول خانه صنعت و معدن تربت حیدریه گفت: تامین قطعات و لوازم و واردات بی رویه کالاها مهمترین و اساسی ترین چالش‌های بخش تولید در کشور می باشد.
کد خبر: ۶۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳ 13 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، فضل الله شریف ثانوی در گفتگو با تابان تربت اظهار کرد: در حال حاضر صنعت و تولید داخلی با مشکلات عمده ای از جمله کمبود سرمایه در گردش مواجه است که اگر این کمبود برای واحدهای پویا که توان بازپرداخت آن را دارند مهیا شود، بسیاری از کارگاههای بزرگ و کوچک که به تعطیلی کشیده شده فعال خواهند شد.

وی افزود: بانک ها و دستگاههای ذیربط تابع مقررات خود هستند و بی اعتمادی بانک ها به تولید کنندگان و کار آفرینان بطور سنتی جلوی پویایی رشد تولید و اشتغال را گرفته است.

شریف ثانوی اذعان داشت: بانکها نباید همه فعالان اقتصادی را با یک چوب برانند و بخاطر ناتوانی برخی تولید کنندگان در ایفای تعهدات مالی خود، سایر تولید کنندگان را از تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز محروم کنند.

مسئول خانه صنعت و معدن تربت حیدریه گفت: بانکها باید از بنگاه داری فاصله بگیرند و بخش اصلی اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند اما چنین اتفاقی نیفتاده و اعتبارات در جاهای دیگر صرف می شود.

وی به مشکل دوم واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: مشکل دیگری که واحدهای تولید با آن مواجه هستند تامین وثایق بانکی است، قبلا قرار بر این بود که اگر فردی اسناد مالکیت برای ارائه به عنوان وثیقه در اختیار نداشت تجهیزات و ابزار تولید بعنوان ضمانت در رهن بانک قرار بگیرد اما این موضوع اکنون مطرح نیست و بسیاری از تولید کنندگان از دریافت تسهیلات مورد نیاز خود محروم مانده اند.

شریف ثانوی در خصوص فعالیت شهرک های صنعتی تربت حیدریه افزود: این شهرستان با سه شهرک صنعتی در گذشته سهم عمده ای در اشتغال داشته، اما به دلیل چالش های پیش روی بخش تولید، اکنون نوعی رکود و بی انگیزه گی در آنها مشاهده می شود.

وی گفت: گرانی زمین و عدم رغبت سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی انگیزه ای برای تولید کندگان باقی نمی گذارد چون بازگشت سرمایه واحدهای تولیدی زمانبر است و تولید کندگان به ناچار هزینه های خرید زمین را از سرمایه ای که جهت تقویت و توسعه صنعت صرف می شود را تامین می کنند.

مسئول خانه صنعت و معدن ادامه داد: وضعیت عمومی بخش تولید دقیقاً از سال ۸۹ و همزمان با آغاز طرح هدفمندی یارانه ها بوجود آمد که اگر سهم مورد نظر صنعت از دریافت یارانه تولید به میزان ۱۰ درصد محقق می شد امروز وضعیت به گونه ای دیگر بود.

شریف ثانوی تصریح کرد: امروز شهرک های صنعتی تربت حیدریه به شهرک اموات شبیه است و بسیاری از تاسیسات و زیر ساخت های این شهرک ها علیرغم تاکید و قول مسئولان هنوز بعد از ماهها و سالها ایجاد نشده است.

وی به کیفیت و جایگاه تولید در تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: بعضی از واحدهای تولیدی شهرستان صاحب عناوین برتر کشوری و استانی هستند و حتی محصولات شان به سایر استانها و کشورها صادر می شود اما این محصولات در داخل شهرستان از اقبال کمتری برخوردار است.

شریف ثانوی گفت: بسیاری از این محصولات دارای بالاترین درجه کیفیت و استاندار هستند که اگر به طور خاص معرفی و شناسانده شوند مردم نیز قادر به انتخاب و استفاده از آن خواهند بود.

مسئول خانه صنعت و معدن اظهار داشت: هر چند این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد اما لازم است مسئولان شهرستان در بخشهای مختلف و در حمایت از تولید بومی استفاده بهینه از محصولات و کمک به کاهش هزینه مصرف کنندگان کاربرد این محصولات را اول به خود و سپس به مردم توصیه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار