بدهکار بودن احساس بسیار منکوب‌کننده‌ای است. خیلی وقت‌ها فشار حاصل از بدهکاری فرد را وادار می‌کند به‌جای اینکه کمترین اقساط در نظر گرفته‌شده توسط وام‌دهنده را برای بازپرداخت بدهی در نظر بگیرد، برنامه‌ریزی کند تا در اسرع وقت کل بدهی را تصفیه کند.
کد خبر: ۱۰۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 26 September 2015
نویسنده مقاله‌ای که در سایت «US News» منتشر شده، بر اساس تجربه شخصی‌اش می‌نویسد: زمانی‌که من و همسرم در سال 2008 ازدواج کردیم، 52 هزار دلار بدهی داشتیم. تازه وارد زندگی مشترک شده بودیم و اعتبارمان زیر صفر بود و این مسئله بسیار دلسردکننده بود. البته داستان ما پایان خوشی داشت: توانستیم کل 52 هزار دلار بدهی را ظرف 18 ماه بپردازیم! احساس آزادی می‌کردیم و این به من انگیزه داد تا به دیگران نیز یاد دهم چگونه در مدت زمان کوتاهی از شر بدهی‌هایشان خلاص شوند.

2 راه سریع برای صاف کردن بدهی

راه اول کسب درآمد بیشتر است. سابقاً مرسوم بود که مردم شغل دوم پیدا کنند اما این می‌تواند تغییر بزرگی در سبک زندگی کنونی شما ایجاد کند. در نتیجه بهترین راه برای به‌دست آوردن کمی پول نقد بیشتر، فروش وسایل دور و بر خانه است که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید یا دیگر به آن‌ها نیاز ندارید. وقتی ببینید چقدر ابزار برقی و تعمیراتی در گاراژ دارید که احتمالاً صدها دلار قیمت دارند، خودتان هم تعجب می‌کنید. شاید اهل لباس‌های مارک‌دار باشید و در کمدتان لباس‌هایی پیدا کنید که سال‌ها نپوشیده‌اید. بهتر است این لباس‌ها را یا از طریق اینترنت یا در یک حراج که در پارکینگ خانه‌تان برگزار می‌کنید، بفروشید تا برای پرداخت بدهی پول بیشتری درآورده باشید.

دیگر راه از بین بردن بدهی، کاهش هزینه‌ها است. شاید با خودتان فکر کنید، «مگر قرار نبود این مقاله به من کمک کند بدون تغییر در سبک زندگی بدهی‌ام را صاف کنم؟» پاسخ شما هنوز «بله» است.

پیش از آنکه بگوییم از چه هزینه‌هایی بکاهید، باید از تمام مخارج‌تان لیستی کاغذی تهیه کنید. اگر از «صفحات گسترده» خوش‌تان می‌آید، کارتان ساده‌تر می‌شود. می‌توانید صفحه را طوری تنظیم کنید که جمع کل هزینه‌های شما را برآورد کند و به این ترتیب بدانید که هر ماه چه مقدار خرج می‌کنید. زمانی‌که تصمیم گرفتید از چه راهی می‌خواهید هزینه‌های‌تان را رصد کنید، تمام قبوض‌ها و مخارج را برداشته و در آن وارد کنید.

هزینه‌هایی وجود دارد که «ثابت» نیستند و باید در مواجهه ‌آن‌ها رویکرد متفاوتی اتخاد کرد. بخش‌هایی مانند مواد غذایی، بیرون غذا خوردن یا تفریح جزو اقلامی هستند که از این ماه به ماه دیگر نوسان دارند، یعنی مخارج متغیر هستند. بهترین روش برای شناسایی این هزینه‌ها این است که گزارش تراکنش‌های سه ماه اخیر حساب بانکی‌تان را بگیرید و جمع هزینه‌های انجام شده در هر بخش را مشخص کنید. این عدد را تقسیم بر سه کنید تا میانگین مخارج هر بخش را در 30 روز گذشته به‌دست بیاورید.

مخارجی که می‌توان حذف کرد

اکنون که بینش روشنی از مخارج‌تان دارید، لیست را خط به خط مطالعه کنید و از خود بپرسید، «آیا این بخش واقعاً ضروری است؟» اگر جواب «نه» بود، آن را حذف کنید. اما اگر چیزی در آن بخش هست که می‌خواهید برایش پول خرج کنید، این مأموریت شما است که بگردید تا جایی را پیدا کنید که آن کالا یا خدمات را ارزان‌تر ارائه می‌کند. اینجا به چند مورد اشاره کردیم که می‌توانید به سادگی از سر و ته آن زده (یا به طور کل) آن را حذف کنید:

مواد غذایی: اگر متوسط هزینه‌های خانواده‌ برای مواد غذایی سالانه حدود 4 هزار دلار باشد، بر اساس گزارش دفتر آمار کار، این می تواند یکی از بزرگ‌ترین بودجه‌شکن‌ها باشد. هرچند، اگر جلوتر برنامه‌ریزی کرده و پیش از رفتن به مغازه بقالی لیست خرید بنویسید، به شما کمک می‌کند تا از خرید اقلام غیرضروری اجتناب کنید و در حیطه‌ای که بودجه به شما اجازه داده، خرج کنید.

تفریح: شاید عاشق سینما رفتن باشید و نخواهید این کار را ترک کنید. مجبور هم نیستید. بیشتر سینماها در ساعات و روزهای خاصی تخفیف می‌دهند.

تلفن همراه: پرداخت بیش از 100 دلار هزینه موبال در ماه برای هر شهروند آمریکا امری عادی است. اما اکثر اپراتورهای تلفن همراه، خدمات و بسته‌های تخفیف ارائه می‌دهند که هزینه‌ها را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این تخفیف‌ها شامل اینترنت (data)، پیامک و مکالمه می‌شود.

چندین راه برای کم‌کردن هزینه وجود دارد. اگر کمی زمان صرف کرده و بودجه خود را معین کنید، خودتان نیز متعجب خواهید شد که می‌توانید بدون ایجاد تغییر در شیوه زندگی، بسیاری مخارج را سرشکن کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار