معاون توسعه امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از وجود ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور به عنوان یک آسیب جدی و عمومی یاد کرد.
کد خبر: ۱۶۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 17 January 2016
به گزارش تابناک رضوی، سعید نمکی در جلسه ستاد بازآفرینی و توانمند سازی سکونتگاه­های غیر رسمی خراسان رضوی در مشهد اظهارکرد: به دلیل غفلت از توسعه انسانی در طول پنج برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دچار تزلزل در ارتقا شاخص های اجتماعی شدیم.
 
وی گفت: وجود ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور در حال حاضر از جمله مشکلاتی است که دولت مصمم به حل آن است زیرا این حاشیه ها و آسیب های اجتماعی همراه آنها می توانند کیلومترها فراتر نیز تاثیرات مخرب خود را داشته باشند.
 
وی افزود: خط کشی مسائل مرتبط به حاشیه شهر به امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کار صحیحی نیست و به دلیل تاثیر گذاری هر مقوله بر دیگری باید به صورت یک جا دیده شود.
 
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: متاسفانه آسیب های جامعه این مناطق را به کانون سرقت، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر و سایر آسیب ها تبدیل کرده است و در صورتی که به آن توجه جدی نشود سایر بخش ها را نیز آسیب خواهند رساند.
 
وی با اشاره به تحولات شگرفی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران رخ داده است، عنوان­کرد: شرایط موجود، حاصل ناهماهنگی بین زیرساخت ها و غفلت از توسعه انسانی و انسان توسعه یافته است.
 
وی تصریح­کرد: یکی از محورهای اصلی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی، توجه به حاشیه نشینی و برنامه ریزی برای رفع و کاهش آن است.
 
وی گفت: مصمم هستیم مناطق حاشیه شهرهای کشور را از ابعاد مختلف معماری، بهداشت و درمان، اخلاقی و معنوی که زنجیره ای به هم پیوسته است ساماندهی کنیم.
 
نمکی با تاکید بر این که یکی از محورهای اصلی برنامه ششم، توسعه  انسانی و اجتماعی است ادامه داد: نخستین گام برای کاهش آسیب های اجتماعی توجه به موضوع حاشیه نشینی و برنامه ریزی برای رفع آن است. .
 
وی با بیان این که ما مصمم به حل مشکل حاشیه نشینی در کشور و به ویژه مشهد مقدس هستیم خاطر نشان کرد: بر همین اساس ردیفی جداگانه و مستقل در بودجه به منظور کاهش و رفع آسیب های اجتماعی در کشور دیده شده است.
 
وی گفت: پرهیز از بخشی نگری، تدوین برنامه ای منعطف مبتنی بر بضاعت اقتصادی و شرایط اقلیمی سازگار با فرهنگ منطقه، تعیین تکلیف و شرح وظیفه برای دستگاه های اجرایی در این حوزه، از جمله شرایطی است که ما را در نیل به اهداف ترسیم شده در این حوزه، کمک می کند.
 
وی افزود: دولت بدون حضور مستمر مردم، در توسعه  عرصه های اجتماعی دوام نخواهد داشت و نقش مشارکت مردم، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد، در این مسیر تعیین کننده است.
 
نمکی با تاکید بر این که ما در کشور با کمبود منابع مواجه نیستیم بلکه مشکل در مدیریت است خاطرنشان­کرد: به رغم این که درآمد دولت در سال های ۹۳ و ۹۴ به حداقل ممکن کاهش یافته است و در بهترین شرایط ۷۳ درصد مطالبات دولت وصول شده اما طرح های بزرگی در کشور مانند تحول نظام سلامت اجرایی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار