یکی از سوالاتی که پس از پایان انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح است، این است که انتخابات چه زمان به مرحله دوم کشیده می‌شود و شرایط آن چیست. قانون انتخابات، این سوال را پاسخ داده است که ساده‌ و خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۸۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 27 February 2016
به گزارش تابناک رضوی ، یک کاندیدا در صورتی در همان مرحله اول به مجلس راه می‌یابد که توانسته باشد «اكثريت حداقل يك‌چهارم كل آراء» را کسب کند.
 
اگر يك يا چند نفر از داوطلبان، نتوانند اكثريت حداقل يك‌چهارم آراء را به دست آورند، انتخابات دو مرحله‌اي می‌شود یعني از بين نامزدهايي كه نتوانسته‌اند در مرحله اول به مجلس راه پیدا کنند، فقط به تعداد دو برابر نمايندگان مورد نياز از بين كساني كه ‌بيشترين آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شركت مي‌كنند و اگر تعداد نامزدهاي باقيمانده كمتر از دو برابر نمایندگان مورد نیاز در یک حوزه باشد، تمام‌ آنان در مرحله دوم انتخابات شركت خواهند کرد.
 
اگر تعداد نامزدهاي باقيمانده، مساوي يا كمتر از تعداد نمايندگان مورد نياز باشد، انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و همان نامزدي كه حداقل ‌يك‌چهارم مجموع آرا را كسب كرده بود، به مجلس راه مي‌يابد.
 
در مرحله دوم انتخابات، نامزدی به مجلس راه پیدا می‌کند که اكثريت نسبي به هر ميزان را کسب ‌کند.
 
هر شهروند فقط می‌تواند در همان حوزه انتخابيه‌اي كه در مرحله اول انتخابات رأي داده‌ است، در مرحله دوم رای بدهد اما كساني كه در ‌مرحله اول در هيچ يك از حوزه‌هاي انتخاباتي رأي نداده‌اند در مرحله دوم انتخابات مي‌توانند در هر حوزه‌ای که خواستند رای بدهند.
 
اگر تعداد آرای دو يا چند نفر از نامزدها مساوي باشد، کار به قرعه می‌کشد.
 
زمان برگزاری مرحله دوم به هماهنگی وزارت كشور و شوراي نگهبان بستگی دارد و باید ظرف يك ماه پس از اعلام نتيجه مرحله اول و تأييد ‌صحت انتخابات توسط شوراي نگهبان، تعيين و اعلام شود./ايسنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مشهد تا الان فقط 10% ارا را افراد کسب کردند و با شمارش صندوقهای باقيمانده اگر اتفاقی، معجزه ای و ... رخ ندهد بعيد می دانم کسی بتواند 25% ارا را کسب کند. حتی قاضی زاده.
پس انتخابات قطعا دور دوم خواهد داشت و برای همه 5 سهميه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار