در گفتگو با یک کارشناس مذهبی ؛
یک کارشناس مذهبی ضمن برشمردن برخی ویژگی های زندگی امام صادق (علیه اسلام)،مهم‌ترين وجه زندگي ايشان را جهاد علمي‌ و تربيت عالمان ديني دانست.
کد خبر: ۲۶۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 30 July 2016
حجت‌الاسلام و المسلمين محمدفلاح در گفتگو با تابناک رضوی، اظهار کرد: گاهي وقت‌ها يك عالم ديني خدمتی علمي را به جامعه ارائه مي‌دهد و گاهي اوقات هم كسي هست كه علمائي را تربيت مي‌كند که آن چيزي كه از امام صادق عليه‌السلام در بحث جهاد علمي‌شان وجود دارد شامل دو مسئله یعنی تربيت عالمان ديني و دیگری احیاء استدلالی شريعت اسلام بود.

ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) تشریح شد / جهاد علمي‌ و تربيت عالمان ديني مهم‌ترين وجه زندگي رئیس مذهب جعفری

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ايشان علماي بزرگی را پرورش دادند و حتي كساني  از اهل سنت مثل ابوحنيفه نیز تحت تربیت ایشان به درجاتی رسیدند؛ و درباره وجه دوم جهاد علمي امام جعفر صادق عليه‌السلام همین بس که مكتب و مذهب ما جعفري است.
وی با اشاره به اینکه دين‌ اسلام از پيامبر گرفته شده است افزود: بعد از گذشت تقريباً ده‌ها سال، برای مردم سوالاتي پيش آمد، آن‌هايي كه پيامبر را ديده بودند مطابق ایشان وضو مي‌گرفتند و نماز مي‌خواندند و عمل مي‌كردندو عده ای از مردم نیز نسبت به مناسك و شريعت خودشان دچار شك و ترديد شده بودند که در این فضا بود که امام صادق علیه ااسلام شروع به استدلال درباره مباحث مختلف احكام و فقه نمودند.
حجت الاسلام فلاح، حضرت صادق (ع) را به‌اصطلاح احياگر شريعت اسلام خواند و توضیح داد: حتي اهل سنت هم وامدار درس‌هاي امام جعفر صادق عليه‌السلام هستند. اين تربيت شاگرد توسط امام صادق عليه‌السلام، به قدري گستره‌اش وسيع بود كه حتي الآن هم مي‌بينيم علماي ما، فقها و مجتهدين و حتي مراجع درس آموز جعفر بن محمد عليه‌السلام هستند.
وی ادامه داد: نكتة جالب اين است كه ايشان در همان فضا كه به‌اصطلاح كار تربيتي شاگردان خودشان را انجام مي‌دادند، نيم‌نگاهي هم به بحث تمدني و به‌اصطلاح تمدن اسلامي و ساختن حكومت اسلامي" پايه‌ريزي‌هاي حكومت اسلامي" در صدهاسال بعد از خودشان را انجام مي‌دادند. نكته‌اش هم اين است كه آن سلاطين و خلفاي وقت هم اين را تشخيص دادند.
حجت الاسلام فلاح با انتقاد از کسانی که میگویند امام صادق(ع) فقط با علم و دانش و مباحث مذهبي مشغول بودند و كار با سياست و حكومت نداشتند افزود: اتفاقا وجه جهادی امام در عرصه سیات بیشتر به چشم می آید چرا که اهلبیت به دست حاكمان زمانة خودشان شهيد مي‌شدند و مي‌بينيم که حاکم زمان نیز برخورد تند و فجيعي با حضرت انجام می دادند. از همین رو بود كه حضرت همواره در پی هسته‌سازي و يارگيري و كادرسازي بودند که حتی نزدیک بود قیام کنند.
این خطیب دینی ادامه داد: آن فرقه ای که در زمان این امام بزرگ، بیشتر دیده مي‌شود دهريون يا مادي‌گرايان و ماترياليست‌هاي زمان ایشان بود. اين‌ فرقه در همان زمان هم مشابه شبهات امروزی را درمورد نفي خداوند مطرح مي‌كردند، حالا آن‌ها به بيان و زبان ديگر بعضا با نگاه فلسفي مطرح مي‌كردند.
به گفته این کارشناس مذهبی، امام جعفر صادق عليه‌السلام و شاگردان‌شان كساني بودند كه مقابل شبهه ها مي‌ايستادند مثل هشام بن حكم كه يك جواني بود از شاگردان امام و ايشان با وجود سن كمي كه داشت مي‌آمدند نزد امام صادق عليه‌السلام براي مناظره و بحث كردن ارجاع مي‌دادند،‌ مي‌گفتند اين جوان جواب شما را مي‌دهد. اعتماد داشتند و او به‌اصطلاح پاسخگو بود و جواب اين طيف آدم‌ها را مي‌داد.
وی افزود: گرچه آن‌ها هم آدم‌هاي كمي نبودند بسيار قوي بودند و براي خودشان جريان‌هايي راه انداخته بودند اما امام جعفر صادق عليه‌السلام و بعضي از صحابة خاص‌شان مقابل اين جريانات فكري هم در همان زمان مي‌ايستادند.
حجت الاسلام فلاح با اشاره به اینکه امام صادق به شيخ‌الائمه، لقب یافته بودند توضیح داد : ایشان از همة اهل بيت بيشتر عمر كردند و بيشتر توانستند فرصت اينكه بين مسلمين باشند، كرامات و فضائل اخلاقي متعددي از ايشان بروز پيدا كرد.
وی درباره برخوردهای این امام همام هم گفت: موارد مختلفي داشتيم كه حضرت صادق (ع) حتي با دشمنان‌شان، برخوردهاي درستي داشته و از این جمله ماجراي مفضل هست كه وقتي يك عده از ماتجاليست‌ها در مسجد نشسته بودند و ضدخدا صحبت مي‌كردند فردی بلند شد و بد و بيراه به آن‌ها گفت و به او گفتند اگر تو از مكتب فلان هستي كه ما جوابشان را داديم و اگر از مكتب جعفر بن محمد هستي او با ما اينطوري صحبت نمي‌كند.
این خطیب و پژوهشگر مذهبی خاطرنشان کرد: ادب كلامي امام صادق(ع) زبان زد بود و اخلاق و منش و رفتار كريمانه امام جعفر صادق عليه‌السلام جزو آن شاخصه‌هاي اصلي رفتاري ايشان است. در اوج علم و دانش و اين همه شاگردان كه هركدام براي خودشان مثل علماي ما بودند شاگردان ايشان، باز مي‌بينيم حضرت در اوج تواضع و فروتني و اخلاق و مدارا زندگي مي‌كردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار