تولیت آستان قدس رضوی گفت:عاشورا برای همیشه تاریخ زنده است، چرا که در هر مقطع و زمانی مبارزه برای آزادگی، عدل، انسانیت و تحقق اهداف اسلام ناب محمدی وجود دارد.
کد خبر: ۳۱۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 12 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع عزاداران خیمه الانتظار مشهد با یادآوری سوره مبارکه فجر افزود: نهضت حسینی و خون شهدای کربلا، فجری در شام تیرگی و ظلمت حکومت شوم بنی امیه بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام حسین (ع) با عاشورای خود، فجری از ایمان، عقیده و حریت را در سیاهی ظلم و ستم عالم، برای همیشه تاریخ پدید آوردند.
وی تاکید کرد: امام حسین (ع)، صاحب نفس مطمئنّه، راضیه و مرضیه است و بر همین اساس هم حسین (ع) از خداوند راضی و هم خدا از حسین (ع) راضی بود.
وی با بیان اینکه وجدان های بیدار در پیمودن راه تکامل اخلاقی بشریت نقش مهمی دارنداظهار کرد: دلیل اصلی مشکلات کنونی دنیا، وجدان های خفته ای است که چشم خود را بر روی جنایات در سوریه، عراق و یمن بسته اند .
وی بیان کرد: نفس انسان حالت ها و مرتبه های مختلفی دارد که شامل نفس اماره، مسوَّله، لوّامه، مطمئنه، راضیه و مرضیه است و جنایات هولناک تاریخ بشریت نتیجه رها شدن نفس انسانی می باشد.
وی درباره نفس مسوله گفت: نفس مسوله، انسان را برای انجام زشتی ها اغوا می کند و زشتی ها را زیبا جلوه می دهد، این همان نفسی است که برادران یوسف را به انحراف کشاند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، نفس لوامه را از نفوس خوب و مبارک خواند و اظهار کرد: این نفس، انسان را در برابر کجی ها و انحراف ها سرزنش می کند و اجازه نمی دهد اصرار به گناه در انسان شکل بگیرد که «حر بن یزید ریاحی» چنین نفسی داشت.
آیت الله رئیسی اظهار کرد: این نفس حر را به اوج عزت و شرافت کشاند و نام او را برای همیشه در صف آزادمردان تاریخ جاودانه کرد.
تولیت آستان قدس رضوی به توضیح درباره نفس مطمئنه پرداخت و گفت: انسان با انجام اوامر و تکالیف الهی حالتی از اطمینان برایش ایجاد می شود که امام حسین(ع) و اصحابشان دارای چنین نفسی بودند.
وی اظهار کرد: در دشت کربلا هر چه عرصه بر حضرت سیدالشهدا(ع) تنگ تر می شد و یاران و اطرافیان خود را از دست می دادند، صورت مبارک حضرت برافروخته تر می شد، زیرا در مقام عبادت و بندگی حالت طمانینه در ایشان بود و نفس «مطمئنه» در عاشورا تجلی یافت.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار