معاون فرهنگی وزیر علوم در اختتامیه جشنواره شعر و مشاعره رضوی:
معاون فرهنگی وزیر علوم در اختتامیه جشنواره شعر و مشاعره رضوی دانشگاهیان کشور در بیرجند، با تاکید بر اینکه نیاز به توسعه فرهنگ رضوی در جامعه داریم، گفت: فرهنگ رضوی به سامان دهی و معنابخشی زندگی کمک می کند.
کد خبر: ۳۹۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 11 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، سید ضیاء هاشمی چهارشنبه 18 اسفندماه 95 در آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی شعر و مشاعره رضوی که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: ادبیات یک جهان متفاوت است که باآن زندگی می کنیم و زیست خود را به آن می سپاریم.

وی با بیان اینکه شعر و شعرخوانی ما را تحت تأثیر قرار داده و بر سبک زندگی اولویت ها، رویه ها و گرایش های شخص تأثیرگذار است، بیان کرد: بنابراین ادبیات این ظرفیت را دارد که فراتر از یک رشته آکادمیک و علمی باشد بلکه بخشی از زندگی است.
شعر عامل تبادل فرهنگ است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از این جهت همواره به ادبیات نیاز داریم و شعر نیز در حلقه این ادبیات قرار دارد.

هاشمی با تأکید بر اینکه وزن و قافیه شعر سبب شده که ماندگاری این بخش از ادبیات پررنگ تر شود و پیام آن در حافظه ها باقی بماند، عنوان داشت: این خصوصیت از شعر سبب شده که شعر امکان تبادل و تعامل پیدا کند و البته برای تبادل و تعامل فرهنگ بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: برای تحقق این امر باید بستر اجتماعی فراهم شود و در دانشگاه وظیفه داریم که محیط فرهنگی سالم، آرام و مناسب مورد نیاز اهالی ادب و فرهنگ را فراهم کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: بنابراین شعر به عنوان بخشی از ادبیات و ادبیات به عنوان بخشی از فرهنگ فراتر از یک رشته دانشگاهی میدانیم و آن را عامل تبادل فرهنگ می دانیم و به عبارت دیگر شعر و شاعری با حوزه فرهیختگی انس ذاتی دارد.

هاشمی، فرهنگ و حوزه فرهنگی را جزء ماموریت های ذاتی دانشگاه و ضرورت های جامعه دانست و گفت: بنابریان نباید فرهنگ را به عنوان حوزه جنبی و فوق برنامه در دانشگاه تلقی کرد.
وی با تأکید بر اینکه باید شاخص های مناسبی برای فرهنگ داشته باشیم، بیان داشت: اگر قرار باشد در جلسات فرهنگی مداوم مطالب تکراری بیان و مطالب به درستی منتقل نشود نمی توان انتظار داشت که قشر جوان از آن استقبال کند.

روش های خود در حوزه فرهنگی را تغییر دهیم
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: اگر امروز به عنوان مسئول فرهنگی توفیقات کمی داریم و دغدغه های فرهنگی جامعه زیاد است نباید دچار خودباختگی شویم بلکه باید در روش های خود را مورد بازنگری قرار دهیم.
هاشمی با بیان اینکه باید به عنوان مسئولان فرهنگی تعریف درستی از فرهنگ داشته باشیم، افزود: باید بدانیم فرهنگ حوزه جامع بوده که ابعاد مختلفی را شامل می شود.

وی اضافه کرد: فرهنگ شامل نگرش ها، بینش ها و هنجارهای جامعه بوده که جامعه را سامان می دهد و بدون فرهنگ نمی توان زندگی کرد چراکه هر جامعه ای دارای فرهنگ است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فرهنگ جامعه مشترکات جامعه است، بیان داشت: نباید فرهنگ را منحصر به یک حوزه خاص کنیم و اکثریت را از فرهنگ خارج کنیم، این اشکال مفهومی، مدیریتی، عملی و علمی است.
دیدگاه متهم و مدعی در عرصه فرهنگی معنا ندارد
هاشمی با بیان اینکه ما مسئولان فرهنگی باید بدانیم که مسئول در معرض سوال است، عنوان داشت: به هرمیزانی که امکانات و اختیارات بیشتری داشته باشیم این مسئولیت بیشتر می شود اما اینگونه نیست که برخی تنها مسئول و برخی دیگر فقط مدعی باشند.
وی با تإکید بر اینکه در حوزه فرهنگی همه مسئول هستیم، افزود: این دیدگاه متهم و مدعی در عرصه فرهنگی معنا ندارد و اگر در حوزه فرهنگی مشکل داریم همه دغدغه مندان فرهنگ، افراد دارای تریبون، ساختار، توان، امکانات و صاحب موقعیت به یک میزان باید در این زمینه پاسخگو باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه نیاز به توسعه فرهنگ رضوی در جامعه داریم، بیان کرد: فرهنگ رضوی به سامان دهی و معنابخشی زندگی کمک می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار