امام جمعه مشهد مقدس گفت: یکی از علل طغیان انسان در برابر خدا این است که خود را بی‌نیاز بداند، ابولهب خود را بی نیاز می‌دانست و هیچ کافر و مشرکی نیز نیازمندی خود را نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۴۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 11 June 2015
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ‌در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که با محوریت جزء سی‌ام قرآن کریم برگزار می‌شود، در ادامه تفسیر سوره مبارکه «مسد» اظهار داشت: یکی از علل طغیان انسان در برابر خدا این است که خود را بی‌نیاز بداند؛ ابولهب خود را بی‌نیاز می‌دانست و هیچ کافر و مشرکی نیز نیازمندی خود را نمی‌پذیرد؛ ریشه کفر و شرک در کسانی که منکر خدا شده یا از خدا بر می‌گردند، همین است.

امام جمعه مشهد مقدس با محور قرار دادن آیه دوم از سوره «مسد»، گفت: این که قرآن می‌گوید «ما أَغنی‌ عَنه‌ُ مالُه‌ُ وَ ما کَسَب‌َ‌»، یعنی دارایی‌های ابولهب او را از خسارت بی‌نیاز نمی‌کند که این خسارت را در جلسات گذشته بررسی کردیم.

وی افزود: ابولهب با پولی که به دست آورده بود، همه چیز داشت اما هیچ یک جای تعالی را نگرفت و او راکد شد؛ ابولهب یک نماد است، ما نیز در زندگی ممکن است راکد شویم؛ اگر کسی از ابتدای جوانی اش بهترین ثروت و درآمد و زندگی و خوش‌گذرانی را داشت اما در مسیر عبودیت و بندگی خدا جلو نرفت، مانند ابولهب است و به جایی نمی رسد.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: مسیر ابولهب، مسیری است که این خسارت را جبران نمی‌کند؛ جبران خسارت در دو مسئله است که در آیه 23 سوره اعراف، از زبان آدم و حوا بیان شده است که وقتی فهمیدند بد کرده اند و بدی آن‌ها آشکار شده و همه بدی‌های آن ها، چه جسمی و جه باطنی رو شد، در این جا سخنی که گفتند راهبرد خوبی است که همه ما به آن می رسیم و چه خوب است که زودتر به آن برسیم؛ گفتند «خدایا، اگر دو چیز را به ما ندهی، ما زیان کاریم، یکی غفران و دیگری رحمت.»

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه گرفتاران و خسارت‌دیدگان دنیا که متوقف شده‌اند و عقب افتاده‌اند و چند قدم تا مرگ آن‌ها باقی مانده است، باید دنبال غفران و رحمت خداوند بروند، چرا‌که اگر آن‌ها را به دست نیاورند، زیان می‌کنند.

وی اظهار داشت: مسیر و جاده دیگری برای آدم و حوا درست شده بود که در آن غرق در نعمت و لذت الهی جلو روند، به نقطه خداگونگی برسند و مشکلی نداشته باشند. در این مسیر چاله‌ای وجود داشت که خداوند نسبت به آن هشدار داده بود و آن‌ها با سقوط در این چاله به روی زمین هبوط پیدا می‌کردند و مسیر آن‌ها به جاده خاکی پر حادثه و پر دردی تبدیل می‌شد که مشخص نبود به مقصد می‌رسند یا نه.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: ‌این راهبرد زندگی ماست که در ثروت، مقام، قدرت و شهوت پاگیر نشویم چرا که هیچ چیز جبران عقب ماندگی ما از مسیر عبودیت را نمی‌کند؛ گاهی گناه با یک نگاه شروع می شود، فسق و فجور به دنبال آن آمده و خانواده‌ای را ‌متلاشی می‌کند و ده ها خون در کنار آن ریخته می‌شود.

امام جمعه مشهد یادآور شد: عفو و غفران پروردگار این است که تبعات گناه را از بین می‌برد و جلوی گسترش عوارض فسادی هم که گناه ما در دنیا ‌به وجود آورده است، می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مسئله تنها با غفران حل نمی‌شود چرا که پس از عفو پروردگار نیز ما به هنگام مرگ چیزی با خود نداریم، لذا باید امکاناتی به من داده شود که بتوانم با توجه به فرصتی که از دست داده‌ام کاری کنم و این رحمت پروردگار است، لذا عمده غفران و رحمت پروردگار برای قبل از مرگ است که باید خسارت گذشته را جبران کرده و با امکانات خدادادی برای زندگی خود چیزی داشته باشم.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود، قدم برداشتن در راه رضای خدا را امری دشوار دانست و گفت: انسان باید برای خدا قدم بردارد و این چیز آسانی نیست؛ انسان گاه محاسبه می‌کند و می بیند خیلی از قدم‌هایش زمینه سازی برای خود است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدار اخیر خود با آیت‌الله مصباح یزدی، به نقل سخنی از وی در همین رابطه پرداخت و اظهار کرد: آیت‌الله مصباح به بنده گفتند «در این نظام و انقلاب هرکسی که خواست برای خود زمینه‌سازی کند تا به مقامی برسد، مسیری سراشیبی بر سر راهش قرار گرفت و بدبخت شد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار