استاندار خراسان رضوی گفت: با كاهش 10 درصدی مصرف آب می‌توانیم بحران آب را پشت سر بگذاریم.
کد خبر: ۴۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 11 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از ایسنا، علیرضا رشیدیان امروز 20 خرداد ماه در مراسم معرفی و تجلیل از تولیدكنندگان برتر كشاورزی خراسان رضوی كه در تالار فرهنگی نور مشهد برگزار شد، با اشاره به نقش تولیدات كشاورزی، اظهار كرد: جایگاه نقش كشاورزی، باغداری و پرورش دام به استقلال كشور مربوط می‌شود؛ به همین دلیل مورد توجه مسئولان است.

وی خاطرنشان كرد: دولت تدبیر وامید توجه به رشد همه‌جانبه را در دستور كار خود قرار داده است، اصل مهم توسعه متوازن و رعایت اعتدال است و حركات دولت به سمت تحقق منافع ملی و رشد اقتصادی است.

رشیدیان عنوان كرد: بزرگترین انتظار از بخش كشاورزی، افزایش تولید نهاده‌ها و كالاهای اساسی است بنابراین برای كاهش وابستگی به واردات مجبور به حركت روبه جلو هستیم.

استاندار خراسان رضوی به حجم بالای واردات استان در سال گذشته اشاره و گفت: این افزایش باعث شد كه در سال‌های پیش نهاده‌ها‌ی كشاروزی از بندرعباس وارد كشور شد، اما سال گذشته تصمیم گرفته شد تا این محصولات مستقیما وارد استان شود.

وی عنوان كرد: اگر بخواهیم واردات را كاهش دهیم؛ چاره‌ای جز حمایت از تولید داخل نداریم، متاسفانه در مقایسه سطح زیر كشت و تولیدات همخوانی وجود ندارد، برای افزایش بهره‌وری باید اصلاح الگوی كشت انجام شود.

رشیدیان با بیان اینكه برای افزایش بهره‌وری نیازمند انجام كار بیشتری هستیم، گفت: امنیت غذایی، ذخایر راهبردی و افزایش تولید كمی و كیفی محصولات باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار كرد: خراسان رضوی رتبه سوم را در بحث بحران آب دارد، با همت فرهیختگان و مدیران جهاد كشاورزی توانستیم سال گذشته را با كمترین تنش پشت سر بگذاریم، امسال هم به دلیل بارش‌ها وضع بهتری داریم.

رشیدیان با اشاره به افزایش صادرات استان، گفت: زعفران، سیب¬زمینی و پیاز سه محصول اصلی و صادراتی استان هستند؛ دیگر کالاهای صادراتی نیز غیر مستقیم به بخش کشاورزی مربوط می¬شوند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برطرف شدن موانع صادرات به خصوص در محصول زعفران، گفت: در مجموع به نظر می‌رسد بیشتر از این می‌توانیم صادرات داشته باشیم به شرطی كه از تمام ظرفیت خود استفاده كنیم.

وی خاطرنشان كرد: سهم كشاورزان و تولیدكنندگان در خلق ثروت وارزش افزوده سهم جدی است اما در این زمینه خلاء جدی احساس می‌شود، ثروتی كه تولید می‌شود متناسب با ظرفیت نیست.

رشیدیان عنوان كرد: تولیدكنندگان باغی محصولات خود را با قیمتی اندك به فروش می‌رسانند در صورتی كه همین محصول وقتی به بازار خرید می‌رسد قیمت بسیار بالایی دارد، كه تولیدكننده سهمی در آن ندارد.

وی افزود: باید به سمت صادراتی صحیح و با برنامه برویم و برای تمام مراحل صادرات از جمله بسته‌بندی، توزیع، و بازار استفاده برنامه داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینكه سه هزار میلیارد تومان تسهیلات بانكی به حوزه كشاورزی اختصاص یابد، گفت: با افزایش ظرفیت، آموزش، و فرهنگ ترویجی می‌توانیم از زمین و آب بهترین استفاده را كنیم، توسعه، پیشرفت، خلق ثروت و آبادانی از مسائل مهم برای ما است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار