به گزارش تابناک : در این دوئل ساپرب توانست تعداد 7400 عدد از آراء را به خود اختصاص داده و با اختلافی جزئی یعنی کسب 52 درصد از کل آراء پیروز شود درحالیکه اینسیگنیا موفق به کسب 667 رأی شده است. حال امروز در ششمین دوئل گروه سدانهای متوسط، هیوندای i40 و تویوتا اونسیس به میدان رقابت آمدهاند.
فولکسواگن پاسات | نیسان آلتیما | تویوتا کمری | هیوندای سوناتا |
فولکسواگن پاسات | ؟ | ||
تویوتا اونسیس | هیوندای i40 | هوندا آکورد | کیا اپتیما |
؟ | هوندا آکورد | ||
مزدا 6 | فورد فیوژن | سوبارو لگاسی | رنو تالیسمان |
مزدا 6 | رنو تالیسمان | ||
شورلت مالیبو | پژو 508 | اوپل اینسیگنیا | اشکودا ساپرب |
؟ | اشکودا ساپرب |
تویوتا اونسیس
تویوتا برای اولین بار در پایان سال 1997 نسل نخست اونسیس را بهعنوان جایگزینی برای سدان کارینا در بازار اروپا معرفی کرد. این خودرو که در سه نسخهٔ سدان ناچبک، سدان لیفتبک و استیشن عرضه میشد، تا سال 2002 به تولید رسید. سپس در فوریهٔ سال 2003 نسل دوم اونسیس رونمایی شد. این نسل نیز مانند نسل قبلی در همان سه نسخهٔ مذکور ساخته شد و تا سال 2009 روی خط تولید قرار داشت؛ اما نمایشگاه پاریس 2008 جایی بود که تویوتا نسل سوم یا کنونی اونسیس را رونمایی کرد. فروش این نسل از ژانویهٔ 2009 در اروپا آغاز شد اما برخلاف نسلهای قبلی، نسل سوم اونسیس صرفاً در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید میشود و نسخهٔ لیفتبک از خانوادهٔ آن حذف شده است. این ماشین روی پلتفرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون تویوتا کرولا، تویوتا رافور، سایون tC و لکسس NX مشترک است. با توجه به اینکه سدان کمری در اروپا عرضه نمیشود، اونسیس در اصل نقش کمری را در اروپا بازی میکند و سدان متوسط اروپایی تویوتا محسوب میشود. همچنین بازار عمده و اصلی این خودرو نیز کشورهای اروپایی هستند. نسل سوم اونسیس همچنان در حال تولید است و تاکنون دو فیسلیفت را تجربه کرده است. فیسلیفت اول در نمایشگاه فرانکفورت 2011 و با مدل 2012 رونمایی شد و شامل تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو میشد. فیسلیفت دوم اما که در نمایشگاه ژنو 2015 معرفی گردید، تغییرات کلیتری را در ظاهر خودرو اعمال نموده بهگونهای که اونسیس کنونی خصوصاً در نمای جلو شباهت چندانی با نسخههای قبلی خود ندارد. این سدان ژاپنی هماکنون با طیف گستردهای از پیشرانهها شامل سه نمونهٔ بنزینی و سه نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه میگردد که ما برای این دوئل قویترین موتور بنزینی آنرا انتخاب کردهایم. این موتور از نوع 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 152 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا میکند.
هیوندای i40
هیوندای نیز دقیقاً مشابه تویوتا، مدل i40 را برای بازار اروپا در نظر گرفته است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی بارسلونا 2011 رونمایی شد. i40 بر روی پلتفرم مشترکی با سدان سوناتا ساخته شده و در اصل نسخهٔ اروپایی سوناتا محسوب میشود؛ بنابراین i40 و اونسیس را میتوان سوناتا و کمری اروپا دانست. البته i40 در بازارهای خارج از اروپا مانند استرالیا و برخی بازارهای آسیایی مانند مالزی هم عرضه میشود؛ اما در کشورهایی که سوناتا حضور دارد مانند ایالاتمتحده، i40 عرضه نمیگردد. البته کشور ما از این قاعده مستثنی است چراکه در مقطعی شاهد عرضهٔ i40 در کنار سوناتا توسط آسان موتور به بازار ایران بودیم اما سدان اروپایی هیوندای به خاطر حضور قدرتمند برادرش سوناتا در کشورمان به موفقیتی دست پیدا نکرد و به همین دلیل چندی بعد عرضهٔ آن پایان یافت. i40 در سال 2015 دستخوش فیسلیفتی قرار گرفت که عمده تغییرات آن در قسمت جلو و خصوصاً جلوپنجره صورت گرفته است. با این فیسلیفت، ظاهر i40 سالخورده به محصولات جدید هیوندای نزدیکتر شده است. با توجه به محبوبیت خودروهای استیشن در بازار اروپا، i40 نیز مانند اونسیس و برخلاف سوناتا و کمری، در نسخهٔ استیشن هم تولید میشود. این سدان کرهای با سه موتور مختلف راهی بازارها میشود. یکی از این موتورها دیزلی بوده و از نوع 1.7 لیتری چهار سیلندر است که خود در سه سطح قدرت مختلف عرضه میشود و برای سوناتا هم ارائه میگردد. موتور بنزینی اول هم از سری گاما بوده و 1.6 لیتر حجم دارد. ولی ما در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی، موتور بنزینی بزرگتر i40 را انتخاب کردهایم که این موتور هم با سوناتا مشترک بوده و در دو سطح قدرت مختلف ارائه میشود. این یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که نمونهٔ ضعیفتر آن 165 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
تویوتا اونسیس | هیوندای i40 | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 152 اسب بخار | 165 اسب بخار |
گشتاور | 196 نیوتن متر | 203 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 10 ثانیه | 10.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر/ساعت | 208 کیلومتر/ساعت |
ظرفیت باک | 60 لیتر | 70 لیتر |
مصرف سوخت | 6.2 لیتر (ترکیبی) | 7.4 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 144 گرم/کیلومتر | 173 گرم/کیلومتر |
وزن | 1415 کیلوگرم | 1468 کیلوگرم |
طول | 4.71 متر | 4.77 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.70 متر | 2.77 متر |
حجم صندوق بار | 510 لیتر | 520 لیتر |
قیمت پایه | 18,905 پوند | 20,335 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.