ارتباط سالم و به اندازه با دوستان بسيار مفيد است تا جايي که اين ارتباط آگاهانه اولويت‌هاي زندگي انسان را دچار دگرگوني نکند و تبديل به ناهنجاري نشود.
کد خبر: ۵۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱ 27 June 2015
در جوامع امروزي شاهد آن هستيم که برخي دوستي‌ها از حد متعارف آن خارج شده و تبديل به رفيق‌بازي شده‌اند.

اغلب افراد به علت اينکه در خانواده نيازهاي عاطفي‌شان برطرف نمي شود جمع‌هاي دوستانه را به محيط خانواده ترجيح مي‌دهند.

شواهد گوياي آنست که تمايل مردان به رفيق‌بازي بيشتر از خانم‌هاست اما رفيق‌بازي در خانم‌ها در چند سال اخير رشد چشم‌گيري داشته است و اين اتفاق به معضل بزرگي براي خانواده‌ها تبديل شده است.

*پاتوق‌هاي دوستانه، سست کننده بنيان خانواده

دوستان خوب غنيمت هستند و بايد بکوشيم تا رابطه‌اي محکم را با دوستان خود داشته باشيم اما اين ارتباط تا انجا زيباست که تبديل به ناهنجاري نشود و اختلالي در زندگي ما به وجود نياورد.

دکتر ناصر قاسم‌زاده روانشناس درباره علت گرايش افراد به رفيق بازي معتقد است: وقتي ارزشها و معيارهاي دروني خانواده ها کمرنگ شود و پايه هاي زندگي سست گردد، افراد به سمت جمع‌هاي خارجي گرايش پيدا مي‌کنند.

علت اينکه اغلب افراد به سمت رفيق‌بازي تمايل دارنداين است که در بين دوستان بزرگ و محترم شمرده مي‌شوند و رفتار و گفتارشان هرچند نا به جا و نادرست باشد توسط آنان تاييد مي‌شود.

مهر تاييدي که دوستان بر رفتار يکديگر مي‌زنند باعث مي‌شود سرخوردگي آنها در خانواده جبران شود و براي جبران هر چه بيشتر به سمت اين جمع‌ها تمايل پيدا کنند.

*از تاهل تا تعهد

مزيت داشتن دوست خوب بر هيچ کس پوشيده نيست. اما رفيق بازي از آن قبيل رفتارهايي است که چه در دوران تجرد و چه در زمان بعد از ازدواج آسيب‌هايي را به همراه دارد.

وقتي فردي ازدواج مي‌کند به طور طبيعي بايد يک سري عادات و رفتارهاي دوران مجردي‌اش را کنار بگذارد تا اختلالي در زندگي اش پيش نيايد.

افراد با ازدواج کردن متعهد مي‌شوند و مسوليت‌هايي برگردنشان است و اگر پختگي لازم را نداشته باشند نمي توانند از پس انجام اين مسئوليت‌ها بربيايند.

در واقع مهمترين دليلي که زن و مرد بعد از ازدواج نسبت به همسر خود بي‌توجهي مي‌کنند و به سمت دوستان گرايش دارند نداشتن تجربه و تبحر لازم براي همسرداري است.

اين افراد خواسته يا ناخواسته در انجام وظايف زناشويي خود کوتاهي مي‌کنند و باعث مي‌شوند همسرشان براي برطرف کردن نيازهاي عاطفي‌اش به سمت دوستان خود کشش بيش از اندازه داشته باشد.

روابط دوستانه وقتي از حد بگذرد سبب ساز مشکلاتي مي‌شود که دامنگير فرد و خانواده و جامعه است.ناهنجاري‌هايي که گاهي خود را در قالب رفتارهاي عصبي نشان مي‌دهد و گاهي هم با اعتياد بروز پيدا مي‌کند.

برخي اوقات سست شدن پايه‌هاي زندگي از همين پاتوق هاي دوستانه آغاز مي‌شود و باعث مي‌گردد بنيان خانواده دچار لرزش شود و ارزشهاي خانوادگي از بين برود.

*تعادل دوستي‌ها با پايبندي افراد به خانواده

قطع روابط دوستانه يا ارتباط بيش از اندازه هيچکدام درست نيست.هر شخصي در زندگي خود به دوستاني احتياج دارد تا بتواند برخي اوقات را در کنارشان به دور از مشغله‌هاي روزمره بگذراند.دوستي‌هايي که باعث رشد و تعالي افراد شوند.

براي اينکه افراد از رفيق‌بازي فاصله بگيرند و حد تعادل را حفظ کنند مهمترين رکن خانواده‌ ها هستند.خانواده‌ها با تامين نيازهاي عاطفي افراد و همچنين پايبند کردن آنان به آداب و رسوم و معيارهاي يک خانواده مي‌توانند از تمايل به سمت رفيق‌بازي بکاهند و بستري مناسب را براي حضور فرد در جمع خانواده به وجود آورند.

برچسب ها: رفیق بازی ممنوع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار