چرا نهادهای دولتی باید متولی انتخاب خبرنگار برتر باشند؟

کد خبر: ۵۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷ 02 July 2015
در حالی که استاندار محترم خراسان رضوی 9 تیر ماه و در دیدار با اعضاء هیأت مدیره خانه مطبوعات، به درستی «رسانه را از ارکان مردمسالاری» دانسته و تأکید کرده بود «این تشکل باید به شدت از دولتی شدن پرهیز کند»، اما ظاهرا این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.
 
امروز اداره کل روابط عمومی و تشریفات استانداری خراسان رضوی گزارش داد که در نخستین جلسه ستاد مراسم روز خبرنگار، مقرر شده تا تیمی شامل نماینده روابط عمومی استانداری، اداره کل ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات، برای انتخاب خبرنگار و روابط عمومی برتر شکل بگیرد و بر اساس شاخص‌هایی این مهم صورت پذیرد.

فراموش نکنیم که به گفته استاندار خراسان رضوی، رسانه «باید رسالت خود که همان واسطه بین مردم و دولت است را حفظ کند» و از دولتی شدن بپرهیزد. 

به واقع آیا انتخاب خبرنگار برتر توسط دو نهاد دولتی (استانداری و ارشاد اسلامی) مغایر با «پرهیز از دولتی شدن» رسانه نیست؟ روابط عمومی برتر یعنی روابط عمومی پاسخگو، آیا نهادهای دولتی باید این برتر را بسنجند یا مخاطبان روابط عمومی یعنی مردم؟

منطقی‌تر نیست که به مراسم روز خبرنگار به عنوان مساله‌ای صنفی و اجتماعی نگاه شود؟ مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد NGOها داور اصلی این انتخاب هستند. رسانه و در راس آن خانه مطبوعات باید مستقل از دولت فعالیت کند و برای نمونه متولی برگزاری مراسم روز خبرنگار باشد.

اساساً خلط دو مقوله رسانه و خبرنگاری و روابط عمومی و همسان انگاری این دو خطاست که یکی پرسش‌گر است و دیگری پاسخگو.

میان‌داری، محوریت و تولیت یک نهاد دولتی در برگزاری مراسم روز خبرنگار و انتخاب خبرنگار برتر نسبتی با درک درست و مترقی استاندار محترم خراسان رضوی به عنوان نماینده عالی دولت در استان از رسانه ندارد. نهادهای دولتی می‌توانند میهمان مراسم روز خبرنگار باشند و نه میزبان این مراسم. بی‌شک استاندار خراسان رضوی برجسته‌ترین مهمان مراسمی خواهد بود که خود خبرنگاران و خانه آنها برگزار کند و از وی برای برترین صفت دولتمرد نظام اسلامی یعنی «پاسخگو بودن به رسانه‌ها» تقدیر خواهد شد.

در یک نظام مردمسالار دینی رسانه در دل حکومت و ابزار حکومت نیست؛ سیستم اعصاب کلّ جامعه است و از مشکلات، ناهنجاری‎‌ها و کاستی‌ها خبر می‌دهد. قرار است رسانه نقاد قدرت و پرسش‌گر صاحبان قدرت باشد و این نقد و پرسش‌گری گاه به مزاق بعضی خوش نمی‌آید. پس برای اینکه به خوبی این نقش را ایفا کند باید مستقل از حکومت باشد. مردم  و حکومت هر دو به این سیستم عصبی نیازمند هستند.

به نظر نمی‌رسد کسی که مورد نقد قرار گرفته، بتواند مرجع شایسته‌ای برای تشخیص این باشد که کدام خبرنگار و رسانه خدمات صادقانه و مفید انجام داده و از آن تقدیر کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار