رئیس‌ مؤسسه ‌روان‌شناسی:
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه توجه به کرامت و معنویت انسان یکی از رویکردهای نوین علم روانشناسی در جامعه اسلامی است، گفت: بحران معنویت چالش اصلی علم روان شناسی است.
کد خبر: ۷۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ 12 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، «علی اصغر احمدی» در «پنل تخصصی آشنایی با روانشناسی با رویکرد دینی» که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با دیگران، ارتباط انسان با طبیعت و رابطه انسان با خدا، مسائل پیچیده ای در خود دارد که تنها بر اساس معیارهای دینی قابل جستجو و دست یابی است و تنها دین می تواند در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: دین، طرح جامعی در خصوص چگونه زیستن ارائه کرده است که بعد روانی انسان را نیز به سوی ثبات و سلامت پایدار سوق می دهد و او را از آشفتگی و بحران به سوی شخصیتی باثبات هدایت می کند.

این روان شناس با اشاره به اینکه عمل نکردن به مفاهیم دینی، عامل اصلی بیماری های جسمی و روانی است، عنوان کرد: اگر انسان طبق ضوابط دین عمل کند و آن را کامل بشناسد، سالم است و در غیر این صورت دچار اختلال معنوی می‌شود و از بیماری های جسمی، روانی و اجتماعی رنج می‌برد.

معنویت در خانواده

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: نتیجه خالی شدن زندگی خانواده‌ها از دین و معنویت، بروز احساس پوچی و بیهودگی در زندگی است.

وی با بیان این مطلب که «دین، چشمه جوشان و معنا بخش زندگی است»، عنوان کرد: حضور دین در زندگی مردم سراسر جهان، حضوری بسیار چشم‌گیر است. تحقیقاتی که در سال 2008 میلادی در دنیا انجام گرفته است نشان داده که بیش از 90 درصد مردم به خدا، دین و زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند و بیش از 80 درصد مردم حضور خدا را در زندگی خود بسیار تاثیر گذار می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: رفتارهای انسانی را نمی‌توان به صورت عینی مطالعه کرد، بلکه برای شناخت ساختار و فرایندهای درونی، به ارائه نظریه نیاز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش گفت: برای شناخت شخصیت دیگران نیاز است تا آن ها را بشناسیم و این از طریق ارتباط میسر می شود.

وی در ادامه گفت: این شخصیت به سادگی برای ما قابل شناسایی نیست، بلکه از طریق روانشناسی می توان پی به ماهیت آن برد و با شناخت ساختار، فرایند، مراحل تحول، آسیب شناسی و درمان شخصیت می توان در مورد آن سخن گفت.

این پژوهشگر روانشناسی با بیان اینکه جنبه بیرونی و انگیزه‌ای انسان شامل دو بخش هوای نفس و عقل است، عنوان کرد: عقل و هوای نفس ضد یکدیگرند، بر همین اساس انسان‌های تحت حاکمیت عقل و شهوت نیز با یکدیگر تفاوت دارند و نیازها، انگیزه ها و تمایلات آن ها نیز در بیشتر موارد با یکدیگر متضاد است.

سعادت ابدی

وی افزود: همه جوامع بشری در طول تاریخ با مقوله نیاز درگیر بوده‌اند و بنا بر اعتقاد موحدان، مهم ترین نیاز انسان «سعادت ابدی» است که با مدیریت بر نیازهای خود ارتباط دارد.

احمدی با اشاره به اینکه شهوت انگیزه ذاتی بین انسان و حیوان محسوب می شود، گفت: انگیزه های رفتار در حیوانات تحت تاثیر محرک های شهوانی است و به هیچ شکل امکان کنترل آن ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: با اینکه انسان ها از محرک های شهوانی قوی برخوردار هستند، اما توان غلبه بر آن را دارد و همین امر موجب تمایز انسان نسبت به حیوان شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار