نوشابه هاي انرژي زا يکي از پرطرفدارترين نوشيدني ها بخصوص در بين نسل جوان است و بويژه ورزشکاران و افرادي که احساس مي‏کنند تحرکشان بيشتر از سايرين است، نوشابه هايي مملو از کافئين و کربنات که براي تحرک بيش از حد، تامين انرژي مي‏کند. درمورد نوشيدني هاي انرژي‌زا چه مي‌دانيد؟
کد خبر: ۷۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹ 16 August 2015
در سال گذشته، سازمان بهداشت جهاني نوشابه هاي انرژي زا را با عنوان "خطر جدي براي سلامت عمومي" ياد کرد و اذعان داشت مصرف چنين نوشيدني‌هايي در حال افزايش است. فروش اين قسم نوشيدني ها در ايالات متحده، حدود 60 درصد بين سال‌هاي 2008 تا 2012 افزايش يافته است.

با توجه به اطلاعات سازمان ملي بهداشت (NHS) و سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) عمده ترين دليل مضر بودن اين نوشيدني ها دارابودن کافئين فراوان در آنهاست. مقدار کافئين در يک بطري نوشيدني انرژي‌زا از 80 ميلي گرم تا بيش از 500 ميلي گرم متغير است. نوشيدني هاي انرژي‌زا به عنوان نوشيدني که موجب افزايش عملکرد ذهني و جسمي مي شوند به بازار عرضه شدند.

کافئين محرک هاي شايع در اين نوشيدني است، اما برخي از مارک هاي حاوي محرک هاي گياهي، مانند گوارانا و جينسنگ هستند. دليل ديگر براي مضر بودن نوشابه هاي انرژي زا، اين است که اين نوشيدني‌ها با قند فراوان هم همراه هستند؛ براي مثال، 250 ميلي ليتر ردبول، شامل حدود 27.5 گرم قند است.

مطالعات متعدد نشان داده اند نوشابه هاي انرژي زا مي تواند پيامدهاي بهداشتي منفي داشته باشد. مطالعه اي در سال 2013 نشان داد که نوشابه هاي انرژي زا عملکرد قلب بزرگسالان را تغيير مي دهد، در حالي که مطالعه ديگري مصرف نوشيدني انرژي زا را با رفتارهاي ناسالم، مانند سيگار کشيدن مرتبط دانست.

ظرف 24 ساعت پس از مصرف نوشيدني انرژي زا چه اتفاقي در بدن مي افتد؟

پس از نوشيدن اين قسم نوشيدني ها، کافئين در عرض 10 دقيقه وارد جريان خون مي شود و موجب تحريک افزايش ضربان قلب و فشار خون شده و بيش از 15-45دقيقه سطوح کافئين در اوج جريان خون باقي مي ماند. کافئين دارويي حيله گر است که به طور موقت آدنوزين آزاد مي کند و به مغز فرمان راحتي مي دهد. در عرض يک ساعت، اثرات کافئين فروکش مي کند و در پي آن افت قند رخ مي دهد. سطح انرژي تحليل مي رود و احساس خستگي شروع خواهد شد.

پزشکان معتقدند کودکان و نوجوانان آسيب بيشتري از چنين نوشيدني هايي خواهند ديد چراکه کافئين در جريان خون در سطوح بالاتري نسبت به بزرگسالان باقي مي ماند و نوشيدني هاي کافئين دار مي تواند منجر به مشکلات رفتاري و مسائل اضطراب در کودکان شود.

افرادي که نوشيدني هاي انرژي‌زا را به طور منظم مصرف مي کنند پس از ترک کافئين، در 12-24 ساعت پس از مصرف، علائمي همچون سردرد، تحريک پذيري و يبوست را تجربه خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار