عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی:
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امروز انصارالله یمن همان مسیر جمهوری اسلامی ایران را طی می‌کند، گفت: از الزامات جمهوری اسلامی این است که سلطه نمی‌پذیریم و سلطه نیز نمی‌کنیم و درب کشور خود را بر روی دنیا نبسته‌ایم.
کد خبر: ۷۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 18 August 2015
محمدرضا مرندی در همایش الزامات سیاسی تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی که در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی با حضور اساتید بسیجی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که جمهوری اسلامی با کمترین هزینه بیشترین اقتدار را پیدا کند.

وی افزود: غربی‌ها جهان را به‌ جزء این جهان مادی نمی‌بینند و اگر جهان غیر مادی را نیز به رسمیت بشناسند این موضوع را فقط در زندگی فردی دانسته و در سیاست دخالتی نمی‌دهند و معرفت‌شناختی در غرب از قرن 18 به بعد یک معرفت‌شناختی تجربه‌گرا و نسبت‌گرا است در حالی‌که اصل معرفت‌شناسی اسلام، مطلق‌گرا است.

مرندی بیان کرد: انسان‌شناسی غربی غریزه محور بوده اما انسان‌شناسی اسلام فطرت محور است و روش‌شناختی در غرب نیز بر پایه تجربه استوار است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ما باید علوم انسانی اسلامی را تدوین کنیم البته این بدان معنا نیست که ما به دنبال اختراع چرخه جدیدی از علوم انسانی هستیم بلکه می‌خواهیم مباحث علوم انسانی را بازنگری کنیم و آنجایی که مورد قبول است را پذیرفته و در جاهایی که ممکن است تطبیق دهیم.

وی ادامه داد: ما سه الگو اسلام در جهان داریم که یکی اسلام سکولار است و امروز این الگو در ترکیه وجود دارد و به معنای اسلام غیرسیاسی است و الگوی دوم اسلامی سیاسی متحجر و غیر عقلانی است که نماینده آن عربستان و داعش است و در نهایت الگوی سوم جمهوری اسلامی است که نه سکولار و نه غیر عقلانی خشن است و باید تمام تلاش ما این باشد که این الگو را در جهان گسترش دهیم.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: بعد اصلی انقلاب اسلامی فرهنگی بوده و بر این اساس تا زمانی جمهوری اسلامی می‌تواند حرف اول را داشته باشد که نگاه فرهنگی در کشور و سیاست وجود داشته باشد امروز در عراق و سوریه ما به آن صورت حضور نظامی نداریم و این فرهنگ ما بوده که مورد توجه مردم این کشورها قرار گرفته و آنها علاقمند به جمهوری اسلامی ایران هستند و در مقابل می‌بینیم که اسلام سکولاریسم ترکیه حاضر است برای برپایی امپراتوری عثمانی دست به هر کار بزند.

مرندی عنوان کرد: امروز ایرانی بودن برای ما یک اولویت است اما ایرانی بودن مبنا نیست و تا به امروز نیز به آن توجه نداشتیم و توجه ما به مسائل لبنان، عراق، یمن و سوریه بر همین اساس بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای نظامی اسلامی دو هدف وجود دارد که موضوع نخست دموکراسی است که با منطق سیاسی سازگاری دارد اما از طرفی تز مردم‌سالاری دینی می‌تواند مکمل و جمع کننده همه آرمان‌ها در جهان اسلام باشد و در همین تحولات اخیر جهان اسلام مردم علاوه بر دموکراسی، دین را از خواسته‌های خود عنوان کرده‌اند.

مرندی گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید همواره ملت‌ها مبنای ارتباط باشند و ما امروز این موضوع را در دیپلماسی عمومی مشاهده می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران توانسته با این نگاه ملت‌ها را مورد توجه قرار دهد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: موضوع دیگر بحث صدور انقلاب است که البته این به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنای گسترش و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی است و برای نمونه ما امروز در یمن سرمایه‌گذاری زیادی نکردیم اما امروز انصارالله یمن همان مسیر جمهوری اسلامی ایران را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: از دیگر الزامات جمهوری اسلامی این است که سلطه نمی‌پذیریم و سلطه نیز نمی‌کنیم، از طرفی درب کشور خود را روی دنیا نبسته‌ایم و یکی دیگر از اصول سیاست خارجی که جزء الزامات راهبردی جمهوری اسلامی است اصل حمایت از مستضعفین است.

وی اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی از لحاظ دفاعی فوق‌العاده است و صنایع دفاعی ما امروز به بیش از 47 کشور دنیا صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار