نایب رئیس مجلس:
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مشکلات امروز کشور در عرصه‌های مختلف این است که کارها بدون علم انجام‌ شده است.
کد خبر: ۸۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 28 August 2015
حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در همایش اندیشه‌های اسلامی که در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این کریمه مبارکه محور این برنامه‌های آموزشی است و به گمان من یکی از بهترین آموزه‌های قرآن کریم بوده که می‌تواند به عنوان راهبرد این دوره‌ها و محافل علمی و آموزشی قرار داده شود.

وی افزود: خداوند به همه ما می‌فرماید که صابر و ثابت‌قدم باشید و همه ما را به آن فرا می‌خواند و انسان در هیچ برنامه‌ای موفق نمی‌شود مگر آنکه صبر را با فرد گره بزند و به میزان مراتب صبر و پایداری بهره می‌بریم البته این حقیقت را باید توجه داشت که صبر بهتر از شناخت حق است و باید در ابتدا راه و حق را شناخت و سپس در آن راه ایستاد.

* اصلاح نفس بر اصلاح دیگران مقدم است

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه انسان نمی‌تواند بدون صبر به گوهر ایمان دست یابد، بیان کرد: آنچه جامعه را نجات می‌دهد صبر جمعی است، انسان می‌تواند به صورت فردی نیز عنصری فعال باشد اما حضور شما جوانان در این محفل به دلیل صبر جمعی است و در این کانون ایمان و عمل و صالح و صبر را گره زدید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اسلام توجه ویژه به کارهای جمعی دارد و یکی از دلایل تفاوت بین نماز فرادی و جماعت بر همین اساس است.

وی با بیان اینکه در صبر دشمن‌شناسی نیز نهفته است، گفت: مرزداری به معنای پاسداری از مرزهای جغرافیایی و پاسداری از اندیشه‌های دینی است، به همین منظور مرزهای اعتقادی و جغرافیایی با یکدیگر پیوندهای استوار دارند.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: اگر صبر فردی نداشته باشیم نمی‌توان وارد یک فعالیت تشکیلاتی شد و ما معمولاً نگاه به خود نداریم و نگاه ما به دیگران است که دیگران باید اصلاح شوند و این‌ یک غفلت کامل از خویشتن است لذا باید اصلاح خود دغدغه اول ما باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اصلاح نفس بر اصلاح دیگران مقدم است و جوانان باید دغدغه اصلاح خود را داشته باشند، همانگونه که امام (ره) می‌فرمودند؛ خدا نکند فرد خود را اصلاح نکند و به‌جایی برسد.

وی یادآور شد: اولیای الهی با اصلاح خود جامعه را اصلاح کردند و اگر مصلحان در کنار هم قرار گیرند، منشأ اثر می‌شوند اما باید به‌شدت مراقب خود باشیم و در این زمینه عقل و دین بسیار مورد توجه است و انسانی که عقل ندارد یک‌مرده بی‌تحرک است لذا باید عقل فردی را به کمک عقل جمعی دعوت کرد.

* مشکلات کشور ناشی از نبود کار علمی است

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: علم در رشد عقل تأثیر ویژه دارد و باید در عرصه دانش و علم خود را به کمال لازم نزدیک کنیم و رشد علمی و عقلانی باید در دستور کار جوانان باشد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات امروز کشور در عرصه‌های مختلف این است که کارها بدون علم انجام‌ شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از علل بزرگ بیکاری و مشکلات اقتصادی کشور استخدام‌هاست که انجام‌ شده و این نشان از نبود کار علمی در این موضوع بوده و دولت نیز باید کارهایی را که لازم است را در کشور انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید با مردم مدارا کرد، افزود: امروز یک جوان که ریش خود را می‌تراشد و ویژگی‌های مثبت دارد را باید جذب کرد و صفات نیکوی وی را ببینیم نه اینکه فقط عیوب او را دید.

وی افزود: باید سطح مدارا با جوانان در مساجد بسیار بالا باشد، در قرآن آمده است که به حضرت موسی بیان شده است تا با فرعون با مدارا رفتار شود زیرا شاید فرعون متذکر شود در حالی‌که این فرد جنایاتی بزرگ کرده است اما خداوند این‌گونه می‌خواهد با او رفتار شود پس رفتار با مردم عادی دیگر جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار