مدیر جدید شبکه کودک و نوجوان از آغاز پخش برنامه های این شبکه برای دو گروه سنی خردسال و کودک و نوجوان از ابتدای مهرماه خبر داد.
کد خبر: ۹۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 13 September 2015
نشست خبری «محمد سرشار» مدیر جدید شبکه کودک و نوجوان صبح امروز با حضور نمایندگان رسانه های جمعی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان در ابتدای صحبت‌های خود در جمع اهالی رسانه بیان داشت:‌ در ابتدا لازم می‌دانم بخش ابتدایی صحبت‌های خود در سه فصل مطرح کنم. اول ضرورت‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب کوچک‌سال،دوم معرفی پژوهش‌های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان و اعلام برنامه‌های فصل پاییز شبکه کودک و نوجوان.

وی در ادامه در توضیح این سه بخش گفت: جمعیت زیر 18 سال در ایران حدود 18 میلیون و 200 هزار نفر است که بر اساس مطالعات سازمان ملل متحد پیش‌بینی شده است که این تعداد در سال 1404 به 28 میلیون نفر خواهد رسید. علاوه بر جمعیت کوچک‌سال در کشور ایران جمعیت قابل توجهی از گویشوران زبان فارسی در حوزه تمدن ایرانی وجود دارند که مخاطب برنامه‌های تلویزیونی ایران هستند. از این قبیل می‌توان به کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و ... اشاره کرد که از طریق پخش ماهواره‌ای و یا اینترنتی بیننده تلویزیون ایران هستند.

سرشار در ادامه افزود: از طرفی دیگر حرکت انقلاب اسلامی ایران به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، ضرورت سرمایه‌گذاری در آینده انقلاب را بیشتر کرده است. مطمئن‌ترین و مهم‌ترین راه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها و انحراف‌های چند قرن گذشته سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی فرزندان برای بر عهده گرفتن این مسئولیت خطیر تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه هنوز بخش قابل توجهی از رفتار فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان به مصرف تلویزیون اختصاص دارد افزود: بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما کودکان روزانه 3 ساعت و 30 دقیقه و همچنین نوجوانان 3 ساعت و 20 دقیقه بیننده تلویزیون هستند که البته ساعات تماشای تلویزیون به ساعت حضور آنها در مدرسه طعنه می‌زند.

وی با اشاره به فعالیت‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان اظهار داشت: برای راه‌اندازی این شبکه مجموعه‌ای فشرده‌ای از پژوهش‌ها در قالب ترجمه منابع، مطالعات تطبیقی، مصاحبه‌های عمیق صورت گرفته که در برنامه راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم‌سابقه بوده و تقدیر رئیس رسانه ملی را نیز به همراه داشته است. ما در این پژوهش‌ها مخاطب، جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی و محتوای 140 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان را در جهان بررسی کرده و تصویر روشنی از تجربه جهانی در اختیار دوستان قرار دادیم.

سرشار با اشاره به محور بعدی صحبت‌های خود گفت: پایش محیطی، تجربه سه ساله کانال پویا و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های آن یکی دیگر از پژوهش‌های کلیدی در این برنامه راه‌اندازی بود. همچنین کاربردی‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی منجر به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» گردید که ضامن رویکرد تربیت محور شبکه خواهد بود.

مدیر شبکه کودک به محور سوم صحبت‌های خود درباره اعلام برنامه‌های فصل پاییز این شبکه اشاره کرد و بیان داشت‌: برنامه‌های فصل پاییز این شبکه در سال 94، در دو محور ارتقای کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک تقسیم می‌شوند. از ابتدای مهر ماه 94 پخش برنامه‌های کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز خواهد شد کانال خردسال کودک و نوجوان با نام نما (برند)، «پویا» فعالیت خواهد کرد و با افزایش برنامه‌های جدید خود از 5 درصد به 20 درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از 30 درصد به 50 درصد از ساعت 8 تا 14 برای خردسال فعالیت می‌کند.

وی درباره آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک ادامه داد: قرار بر این است تا همزمان با آغاز سال تحصیلی کانال کودک شبکه تلویزیونی پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های مهم این کانال افزود: تخصصی‌شدن برنامه‌ها برای مخاطب کودک، پخش برنامه‌های جدید با سهم 20 درصد و پخش برنامه‌های ایرانی با سهم 50 درصد از ویژگی‌های مهم این کانال کودک خواهد بود. همچنین زمان پخش آزمایشی کانال کودک از ساعت 14 تا 22 شب خواهد بود. نام‌نما (برند) و هویت بصری (گرافیک استایل) کانال کودک نیز در پایان فصل پاییز رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با ساعت پخش شبانگاهی برنامه‌های کودک از این شبکه گفت: اغلب برنامه‌های این شبکه در ابتدای تأسیس دارای بازپخش هستند اما به مرور زمان بازپخش‌های آنها نیز کاهش پیدا می‌کند و طوری برنامه‌ریزی کردیم تا بازپخش برنامه‌ها برای مخاطب کودک در بسترهای مشخصی صورت گیرد که والدین بتوانند برنامه‌هایی غیر از تماشای تلویزیون برای سرگرم کردن کودکانشان به کار گیرند.

محمد سرشار درباره مشارکت مؤسسات در بخش آگهی‌های بازرگانی در شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان بیان داشت:‌ بین آگهی بازرگانی و مشارکت در برنامه‌ها تعابیری متفاوتی وجود دارد و به عقیده من استفاده از آگهی بازرگانی آن هم در شبکه کودک و برنامه‌های کودک کار درستی نیست. ما برای رشد همه‌جانبه مخاطب کودک و نوجوانمان می‌‌بایست برنامه‌هایی را بسازیم و در این زمینه اشخاص مختلف حقوقی به ما کمک می‌کنند برای مثال برای ایجاد عادتی شبیه کتابخوانی و مطالعه نهادهایی وجود دارند که می‌توانند ما را در این زمینه کمک کنند اما اگر منظور از آگهی‌های بازرگانی تبلیغ‌های تجاری است باید بگویم این کاملاً‌ اشتباه است و امیدواریم با تسهیلاتی که سازمان صدا و سیما برای کانال کودک ایجاد خواهد کرد شاهد پخش آگهی‌های بازرگانی در این شبکه نباشیم.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت انیمیشن همه انیمیش‌ها به صورت تأمینی است که بخشی در داخل و بخشی در خارج از کشور تأمین می‌شود. در حال حاضر تنها تولید‌کننده انیمیشن مرکز صبا نیست و گروه‌های دیگری هم وجود دارند که در حال تولید انیمیشن هستند.

مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در ادامه پاسخ خود به سوالات خبرنگاران بیان داشت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای بهتر دیده شدن این انیمیشن‌ها داریم کارهای بهتری بسازیم تا مخاطب این شبکه از آنها استقبال کند و همچنین فعالان عرصه اقتصادی بتوانند با استفاده از شخصیت‌های ایرانی موجود در این انیمیشن‌ها به سمت تولید کالای ایرانی و عرضه آن به مخاطبین این رده سنی بشوند.

وی درباره اینکه آیا بعد از تأسیس شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مخاطب دیگر شاهد برنامه‌های کودک و نوجوان از دیگر شبکه‌های سازمان صدا و سیما است یا نه، گفت: همه رسالت‌ها بر دوش شبکه کودک و نوجوان نیست بلکه سایر شبکه‌ها در این موضوع دخیل هستند.

سرشار درباره جذب مجری‌های محبوب برنامه‌های کودک به این شبکه که به صورت اختصاصی به مخاطب کودک و نوجوان می‌پردازد، گفت: یکی از مراقبت‌های جدی ما این است که وزن برنامه‌های زنده به نسبت سایر برنامه‌ها افزایش پیدا نکند یعنی ساخت یک برنامه زنده مجری‌محور باعث این نشود که شبکه از سایر برنامه‌هایش فاصله بگیرد در حقیقت نمی‌خواهیم به صرف نمایش موفق بودن یک برنامه تعداد زیادی مشابه آن را در کنداکتور شبکه داشته باشیم. همچنین تجربه‌های ناموفق گذشته در استفاده از مجری و برنامه‌سازان این عرصه هم به ما کمک می‌کند تا مسیری که قبلاً به اشتباه رفته شده را مجدد تکرار نکنیم.

وی در پایان اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه انتقادی از برنامه‌سازان این حوزه کرد و افزود: در این سال‌ها یکی از اشکالات ما در برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوان این بوده که هر کدام از برنامه‌سازها سبک زندگی و فرهنگ شهر خود را در قالب برنامه‌هایشان به تصویر کشیدند در صورتی که می‌بایست سبک زندگی و فرهنگ اقصی‌نقاط کشور در این برنامه‌ها مطرح شود و منحصراً یک شهر و یا محله خاصی محدود نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار