رواج فرهنگ مصرف آمریکایی در ایران
درحالی که آخرین نکته نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور درباره الزامات نه‌گانه اجرای برجام، ممنوعیت واردات هرگونه کالای مصرفی از آمریکا به بهانه لغو تحریم‌ها بود. روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که براساس اسناد ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور، شرکت منتسب به فست‌فود آمریکایی KFC با عنوان «کی اف سی حلال ایرانیان» در ایران مجوز فعالیت گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 26 October 2015
در آگهی تاسیس این شرکت، موضوع فعالیت به این صورت آورده شده است: تهیه و توزیع، بسته‌بندی، انواع مواد غذایی آماده و نیمه‌آماده، انواع پودرسوخاری، سس، سالاد، راه‌اندازی و تاسیس رستوران‌های زنجیره‌ای، اخذ و اعطای نمایندگی و... ثبت شده است.

یک مقام آگاه توضیحاتی را در خصوص ثبت علامت تجاری «مک دونالد» و انتشار آگهی ثبت این علامت از طریق روزنامه رسمی ارائه کرد و گفت: «ثبت علامت تجاری به معنای مجوز فعالیت نیست» اما با توجه به حضور چند شعبه منتسب به «کی اف سی» در ایران که خود را قانونی نیز می‌داند، به نظر می‌رسد، راه برای ورود شرکت‌های آمریکایی به بازار ایران فراهم شده است.

در این رابطه بنی‌طبا کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های آمریکا برای نفوذ به بازار ایران، خاورمیانه و سایر کشورها حضور از طریق فروشگاه‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای بوده که موارد مشابه آن در روسیه و چین و برخی کشو‌رهای آمریکای لاتین به‌خوبی قابل مشاهده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در خصوص مراودات با شرکت‌های خارجی مطرح بوده و دغدغه فعالان اقتصادی است، تبدیل‌شدن ایران به بازار مصرفی کشورهای خارجی است، از این رو باید به‌جای اینکه مجوز کالاها و خدمات مصرفی صادر کنیم، تلاش کنیم تا تکنولوژی روز دنیا وارد ایران شود.

بنی‌طبا تصریح کرد: در واقع اگر شرایط فراهم شود که به‌جای ورود تکنولوژی کالاهای مصرفی وارد کشور شود این‌کار نه‌تنها به توسعه اقتصادی کشور کمک نمی‌کند بلکه فرصت‌های شغلی فعلی را نیز ازبین می‌برد.

گفتنی است ؛ رسانه ها همچنین از ثبت شرکت «برگر  ینگ» با تابعیت آمریکایی در ایران خبر داده اند. این برند فست فود آمریکایی رقیب شرکت «مک دونالد» در این کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار