با شرکت در جشنواره موسیقی سنتی مشترک ایران و افغانستان
گروه موسیقی شادیاخ نیشابور با شرکت در جشنواره موسیقی سنتی مشترک هنرمندان ایران و افغانستان در تلویزیون ملی افغانستان برنامه اجرا کرد.
کد خبر: ۱۸۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 14 February 2016
مسئول هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در جمع خبرنگاران گفت: در جشنواره موسیقی سنتی مشترک هنرمندان ایران و افغانستان ابتدا گروه موسیقی سنتی ایران به نام شادیاخ که از نیشابور اعزام‌شده بودند، چند قطعه موسیقی را همراه با خوانندگی یکی از هنرمندان اجرا کرد و سپس چند گروه از هنرمندان افغان به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.
غلامرضا سلامتی افزود: گروه موسیقی شادیاخ نیشابور با حضور هنرمندان صاحب‌نام موسیقی این شهر هنر خیز، مجتبی روزبه «تار»، علی نجفی «بم تار و دوتار»، حمید سمغانی «دف و تنبک»، محمدشمس آبادی «کمانچه» و محمد خیری «آواز» را بر عهده داشتند و قطعات «نه نه گل ممد، یوسف و زلیخا، نوید بهار و سپیده» را اجرا و سپس نوازندگان و خوانندگان هر دو کشور ترانه «ملامحمدجان» را به‌صورت مشترک اجرا کردند که در این اجرای مشترک، بخشی از یک ترانه را یک خواننده افغان و بخش دیگری را یک خواننده ایرانی خواند و نوازندگان دو کشور سازهای سنتی را برای آنان نواختند.
سلامتی خاطرنشان کرد: همزمان با فرارسیدن ایام‌الله دهه مبارکه فجر، گروه موسیقی شادیاخ نیشابور اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در تلویزیون یک افغانستان حضور یافته و برنامه‌های متنوع را به‌صورت زنده اجرا کردند که مورد استقبال واقع شد.
 وی یادآور شد: در پایان نیز «سیدمصدق خلیلی» معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، «شمس الحق آریانفر» مدیرکل و «سیده مژگان مصطفوی» معاون انتشارات و مطبوعات این وزارتخانه، «علی عدالت» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و «ناصر جهانشاهی»، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، لباس ابریشمی مخصوصی را به هنرمندان گروه موسیقی شادیاخ نیشابور اهدا کردند.
مسئول هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور تصریح کرد: گروه موسیقی «شادیاخ» نیشابور همچنین به مناسبت آغاز سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تالار افغان توریسم نگارستان ملی افغانستان همزمان با گشایش نمایشگاه فرهنگی هنری «ایران؛ سرزمین من» به اجرای برنامه پرداخت.
گفتنی است، شادیاخ نام پیشین نیشابور در زمان ایلخانان مغول بوده و نام این شهر پیش از حمله مغول نیشابور و در زمان ساسانیان «نیوشاپور» بوده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار