عضو هیات علمی و مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریز با بیان اینکه داشتن نگاه حداقلی و حداکثری به حجاب آفت است، بر بررسی مسأله حجاب فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و گروهی و به‌عنوان دغدغه اجتماعی، ملی و دینی تأکید کرد.
کد خبر: ۲۶۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 16 July 2016
به گزارش تابناك رضوي، رضا الهامی با بيان اين مطلب، گفت: مسأله حجاب باید فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و گروهی به‌عنوان دغدغه اجتماعی و دینی بررسی شود و به آن به‌عنوان یک مسأله دینی و ملی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل در نوع نگاه به حجاب است، افزود: اکثر اوقات به حجاب نگاه حداکثری و حداقلی می‌شود که هردو نگاه به‌نوعی آفت است و گاهی نگاه متحجرانه و رادیکالی دینی به حجاب مانند وهابی‌ها موجب محدودیت زنان جامعه می‌شود و گاهی اوقات نگاه رادیکالی القاعده و داعش موجب از بین رفتن حقوق زنان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نگاه اسلام را نگاهی متعادل دانست و خاطرنشان کرد: ولنگاران بانوان را با فحشا و برهنگی از حقوق انسانی خود محروم می‌کردند و بانوان تبدیل به کالای بی‌ارزش می‌شدند اما نگاه اسلام به مسأله حجاب متعادل است.

الهامی با اشاره به اینکه قسمتی از پذیرفتن حجاب تعبدی و قسمتی تعقلی است، تصریح کرد: غفلت عامل سکوت 81 ساله واقعه گوهرشاد است؛ این سکوت دو عامل داشته است و عامل اصلی نبود اسناد تاریخی متقن است که در دوران رضاشاه هویت‌ها به شکل امروزی مشخص نبودند و آمار افراد به شکل امروزی در دفتر اسناد وجود نداشته است.

استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه دولت وقت دستور و تعهد برای فاش نشدن اطلاعات واقعه گوهرشاد داد، گفت: بایکوت خبری واقعه رد شده است و مسأله این است که موضوع دچار مرور زمان شده و اکنون با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی این انگیزه وجود دارد بررسی می‌شود و علت اصلی غفلت است.

الهامی افزود: بعضی‌ها تعمد را چاشنی غفلت می‌دانند اما از آنجایی‌ که بعد از انقلاب اسلامی دولت‌های مختلفی با گرایش‌های سیاسی متنوع بر سرکار آمدند، اگر تعمد را به دوران بعد از انقلاب اسلامی نسبت دهیم به همه آن‌ها نسبت داده می‌شود در حالی‌ که با وجود رهبر جامع‌الشرایط، اگر دولت‌ها تعمد داشتند رهبری می‌تواند زیرمجموعه‌های خود را رهنمون و آگاه کنند.

وی با تأکید بر لزوم انجام کار فرهنگی در تشویق به حجاب با حد و مرز اسلامی، گفت: باید در جلوگیری از هنجارشکنی‌ها مقررات اعمال شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: ترویج حجاب با زور و اجبار ممکن است چراکه ممکن است سبب لج کردن افراد شود و با نگاه سطحی به مساله فکر کنند؛ افراد باید صاحب دیدگاه شوند تا به نهادینه شدن و گسترش حجاب کمک کند؛ نباید با عینک بدبینی به مردم نگاه کنیم و رویکردهای مورد قبول اکثریت مردم را اجرا کنیم و اگر این‌گونه باشد جمهوری اسلامی تبدیل به حکومت اسلامی می‌شود.

الهامی تأکید کرد: باید به دانشمندان فضای باز دهیم و در صداوسیما دیدگاه‌های مختلف مطرح شود.

وی یکی از عوامل گسترش بدحجابی را زمینه‌های ارتباطاتی دانست و گفت: از آنجایی‌که غرب در مظاهر دنیوی جلوتر است و تصاویر فرهنگ غربی در حال گسترش است؛ ما به همین علت تحت تأثیر قرار داریم و این مورد گریزناپذیر است.

استاد دانشگاه تبریز تصریح کرد: نباید از مطرح کردن نظرات مخالف ابا داشت و باید با حسن نظر به نظرات نگاه کرد و شنیدن سخنان لازمه عمل به بهترین آن‌هاست.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار