مديركل هواشناسى خراسان رضوى گفت: هرگونه ساخت و ساز در ارتفاعات جنوب باعث كاهش توان انتقال جريان باد و هوا در شهر مشهد مى شود لذا ساخت و ساز هاى كنونى باعث تغيير اقليم شده است.
کد خبر: ۲۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷ 23 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مهر، مجید حبیبی‌نوخندان در شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد اظهار کرد: هرگونه ساخت و ساز در ارتفاعات جنوب باعث كاهش توان انتقال جريان باد و هوا در شهر مشهد مى شود لذا ساخت و ساز هاى كنونى باعث تغيير اقليم شده است.

وى افزود: يكى از نكات مهم در تغيير اقليم افزايش روزهاى آلوده در شهر مشهد است كه مى تواند با كاهش ميانگين ميزان بارندگى براى مديريت شهرى و حفظ محيط زيست هشدار دهنده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به هشدارهاى اداره هواشناسى و محيط زيست خراسان رضوى تغيير كاربرى هاى زمين چنانچه از يك منطق علمى و اقليمى تبعيت نكند آينده شهر مشهد را با توجه به آب و هواى خشك آن دچار مشكل خواهد كرد.

وى عنوان كرد: متاسفانه در حال حاضر شرايط اقليمى كشور و بالطبع مشهد شاهد افزايش عرض جغرافیایی بیماری‌های مختلف است كه اين امر جابجايى و انتقال بيمارى هايى مانند تب زرد، مالاريا و كريمه كنگو را آسان و غير قابل پيشگيرى مى كند.

حبيبى نوخندان اضافه كرد: همچنين اين تغييرات باعث پيشروى جوندگان از کوهسارها به سمت دشت‌ها شده كه در آينده باعث مشكلاتى در بخش کشاوزى خواهد شد.

وى بیان کرد: به دليل اينكه توليد گازهاى گلخانه اى در کشورهای در حال توسعه و فقیر كمتر بوده تاثير پذيرى آنها از تغییرات آب و هوایی بيشتر است و اين تاثيرات اقليمى در کشورهای آفریقایی و حتی ایران بيشتر از کشورهای صنعتی كه گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید مى كنند، است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی عنوان كرد: با مطالعات انجام شده توسط مركز ملى هواشناسى كشور كه در مشهد از سال ۸۵ مشغول به فعاليت است اقليم كشور به صورت ملايم در حال تغيير است.

وى يادآور شد: متاسفانه ايران در بین کشورهای دنیا فراوانی بالایی در ارتباط با ميزان وقوع بلایای طبیعی دارد به نحوى كه ما امروز شاهد پيشروى طوفان‌های دریایی حاره‌ای تا کرمان و طوفان هاى شن هستيم.

حبيبى نوخندان با اشاره به وقوع سيل در بخش هاى شمالى كشور تاكيد كرد: اين اتفاقات بيشتر به دليل تغيير كاربرى هاى زمين و محصولات کشاورزی مانند تغییر پنبه و جایگزینی برنج به جاى آن بوده كه منجر به افزایش رطوبت و در نهایت بارش بیشتر شده است.

وى از وقوع ريزگردها در ۲۱ استان كشور خبر داد و گفت: ما تاكنون در هيچ نقطه كشور مسئله ريزگردها را نداشتيم، همچنين براساس آمارهاى ایستگاه‌های هواشناسی حداقل دمای شبانه شهر مشهد افزایش یافته که این موضوع سبب کاهش آسایش بدن در طول شبانه روز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار