استاندار خراسان رضوی گفت: مجتمع علمی و فرهنگی خیام 85 درصد پیشرفت عملیاتی داشته که امیدواریم امسال افتتاح شود.
کد خبر: ۳۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 18 May 2015
علیرضا رشیدیان در اختتامیه پنجمین کنگره بین‌المللی شعر از توس تا نیشابور که در محل آرامگاه خیام برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی سرزمین طلوع امام رضا (ع) است.

وی افزود: خراسان جایگاه و خاستگاه فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است. خراسان نه تنها برای مردم ایران بلکه برای تمام جهان اسلام سرمایه‌ای گرانقدر تلقی می‌شود، چراکه سرزمین فرهیختگان و نخبگان بسیاری مانند فردوسی، عطار و خیام است.

رشیدیان بیان کرد: زمانی که اروپا در جهل قرون وسطی فرو رفته بود، نیشابور مهد علم و تمدن در جهان بود که در همین زمان خیام نیشابوری پا به عرصه ظهور گذاشت.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: جایگاه خیام نیشابوری باید برای جوانان ایران‌زمین توسط اساتید تبیین شود تا مردم از فرهنگ و اندیشه این حکیم بزرگ با‌خبر شوند، چراکه شناخت مردم از فرهیختگان ایران اسلامی سبب توسعه فرهنگ ایران در جهان می‌شود.

وی تأکید کرد: باید برای سایر حکیمان، عرفا و فرهیختگان این دیار مراسم‌های یادبود گرفته شود تا بتوانیم جایگاه نیشابور را در تاریخ به جهانیان نشان دهیم، نیشابور دارای ظرفیت عظیم فرهنگی و تاریخی است که باید از این ظرفیت برای نمایش تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین به نسل جوان استفاده شود.

رشیدیان اظهار کرد: امروز دغدغه هویت ایران اسلامی در دل تمام مدیران جمهوری اسلامی وجود دارد وظیفه مسئولان و تمام فرهنگ دوستان بیان و نمایش تاریخ ایران به نسل جوان است لذا امروز کشور به‌ویژه نسل جوان باید در مقابل جنگ فرهنگی که علیه کشور ما وجود دارد آگاه باشد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئولان شهرستان باید برای توسعه شهرستان به‌ویژه اماکن تاریخی اقدام کنند، افزود: تمام مسئولان شهرستان باید برای تملک اراضی شرقی آرامگاه خیام و دیگر مناطق تاریخی تلاش کنند تا بتوانیم مکانی برای تولید فرهنگ و توسعه فرهنگی در شهرستان به وجود آوریم.

وی در پایان اضافه کرد: مجتمع علمی و فرهنگی خیام 85 درصد پیشرفت عملیاتی داشته که امیدواریم امسال افتتاح شود همچنین باید افلاک‌نمای نیشابور که مجموعه‌ای بی‌نظیر در خاورمیانه است هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار