مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان ها:
مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: عطار را درادب پارسی به عنوان عارف می شناسند درباب چرایی و چگونگی درونی و رویکرد عطار به عالم عرفان داستان چند ساخته و پرداخته شده است.
کد خبر: ۴۰۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ 14 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمد مهدی احمدی در همایش روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور افزود: پیش از عطار، سنایی آغازگر عرفان بود و عطار در ادامه آثار سنایی به عرفان پرداخت بعد از او مولوی ادامه دهنده این سیر معنوی بود.
وی تصریح کرد: برخی اندیشمندان معتقدند اگر دریای عرفان ایران دارای سه موج باشد آن امواج شامل سنایی، عطار و مولانا می باشد. ازآن جایی که عرفان عطار، خاص این عارف است صحبت کردن درباره جنبه های عرفانی او کار آسانی نیست چرا که دربطن عرفان او تفاوت های با دیگر عرفا وجود دارد.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانها ادامه داد: تفاوتی که عطار نسبت به دیگر شاعران دارد این است که عطار عرفان خراسان که عرفان عاشقانه است با حکمت اشراق که نوعی فلسفه ایران باستان است ترکیب می کند، فلسفه ای که در آثار شیخ شهاب الدین سهروردی دیده می شود.
وی تصریح کرد: ویژگی مهم مکتب اشراق یا حکمت اشراق، نمادگرایی است او از نماد برای رساندن مفهوم مورد نظر استفاده می کند. نمادهای مکتب اشراق همه در یک رابطه تکمیلی عمل می کنند. عطار از نماد هایی که در حکمت اشراق جنبه فلسفی دارد برداشتی شخصی و عارفانه می کند.
احمدی افزود: تفاوت عطار با بسیاری از شاعران عارف مانند سنایی، مولانا، فخرالدین عراقی و دیگر عارفان در همین ترکیبی است که از نمادهای حکمت اشراق و عرفان خراسان بوجود می آورد. آن جایی که ما باچندین شخصیت مرکزی درمنطق الطیر مواجه می شویم از آغاز تا پایان، هرکدام نقشی را برعهده دارند مثلا نقشی که سیمرغ در پایان راه دارد نقش کمال یافته همان هدهد است. هدهد درآغاز راه و سیمرغ در پایان راه. مرغان دیگر هم هرکدام نماد مرحله ای از عشق هستند همچون عشق زمینی،عشق الهی و عشق انسان .
وی در خصوص ویژگی های شعر عطار گفت: شعر عطار، شعر کوششی است، عطار شعر را وسیله گفتمان خودش با مریدان و مردم قرار داده است.
مدیر کل هماهنگی امور استانها دومین ویژگی شعر عطار را نسبت به دیگر شاعران، ارتباط دادن عرفان اسلامی با باورهای باستان ایران است که این موضوع در منطق الطیر به خوبی مشاهده می شود. 
وی جامعیت عطار از بعد روانشناسی و بعد جامعه شناسی را دیگر ویژگی خواند و افزود: می توان در مضامین شعری و عرفانی او ملاحظه کنیم .
احمدی ادامه داد: امروز نسل جوان ما احتیاج به الگو های متعالی دارند تا زیست فرهنگی و اخلاقی خود را براساس آن الگو ها شکل دهند عرفا و بزرگانی همچون عطار که دارای الگوی زیست فرهنگی و اخلاقی است و سبک زندگی آنان چون براساس عقلانیت،عرفان و معنویت شکل گرفته جاودان ماندند.
وی گفت: نیاز است محققان در این حوزه تلاش کنند و شاخص های سبک زندگی عطار و عرفای دیگر و الگو های زیست فرهنگی آنان را شناسایی و به نسل فعلی معرفی کنند تا این نسل احساس بی هویتی نکند و به پیشینه تمدن و تاریخی خویش افتخار کند و برآن اساس زندگی نماید، آن موقع جامعه اخلاقی الهی و انسانی می شود .
 
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار