به دستور دادستاني انجام شد
رفع تصرف از 14 معدن غيرمجاز در ارتفاعات جنوبي مشهد درحالی انجام شد که هنوز نهادهاي متصرف ارتفاعات جنوبي زميني را داوطلبانه واگذار نکرده اند.
کد خبر: ۴۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 10 June 2015


به گزارش تابناک از خراسان در فاز سوم رفع تصرف از ارتفاعات جنوبي مشهد 14 معدن غير مجاز دراين ارتفاعات رفع تصرف و حدود 4 هکتار از اراضي ملي و منابع طبيعي آزاد سازي شد.
"پاکسيما" مدير کمربند سبز شهر مشهد در حاشيه اجراي راي رفع تصرف از معادن و توقف عمليات بهره برداري غير مجاز از اين معادن گفت: در اجراي کمربند سبز مشهد در محدوده ارتفاعات جنوبي مشهد در فاز اول با راي مقام قضايي، اراضي انتهاي صابر 2 و در فاز دوم اراضي تصرفي خسروآباد رفع تصرف شد و در فاز سوم شاهد رفع تصرف و اعاده به وضع سابق معادن منطقه هستيم .

وي افزود: 16 معدن در محدوده کمربند سبز شناسايي شده که 14 معدن غير مجاز است و 2 معدن مجوز بهره برداري دارد لذا معادن غير مجاز با راي دادستاني رفع تصرف شده و اعاده به وضع سابق انجام مي شود و براي 2 معدن داراي پروانه بهره برداري نيزبا توجه به اين که در محدوده شهر قرار گرفته اند پيگيري لازم به منظور رفع تصرف از اين معادن نيزدر دستور کار قرار دارد. پاکسيما تصريح کرد: رفع تصرف از 2 معدن مجاز بايد توسط مقام قضايي تعيين تکليف شود. وي افزود: از زماني که با دستور دادستان مشهد گشت مشترک حفاظت از اراضي با حضور نمايندگان يگان‌هاي حفاظتي دستگاه‌هاي متولي زمين از جمله راه و شهرسازي، منابع طبيعي، محيط زيست، صنعت و معدن با مديريت شهرداري مشهد تشکيل شده است ، با ايجاد قدرت واحد از تصرف اراضي ملي و منابع طبيعي ارتفاعات جنوبي جلوگيري مي شود.

وي يادآور شد: اجراي آراي رفع تصرف از اراضي ملي و منابع طبيعي جنوب مشهد مراحل خاصي دارد که بايد طي شود لذا پس از اخذ دستور مقام قضايي رفع تصرف ها انجام مي شود.

شناسايي 79 مورد تصرف

پاکسيما گفت: در ارتفاعات جنوبي بيش از 79 مورد تصرف شامل ويلا، زمين زراعي و... شناسايي و رفع تصرف شده است که 14 معدن نيز بخشي از تصرفات در ارتفاعات جنوبي است.

وي با اشاره به ضرورت اجراي طرح کمربند سبز اظهار کرد: اين طرح در قالب طرح جامع مشهد به تصويب رسيده است؛ از آنجا که خيلي از تصرفات دستگاه هاي نظامي و انتظامي در محدوده کمربند سبز قرار دارد، شهرداري براي رفع تصرف آن ها ورود کرده است. در اين زمينه مذاکراتي را با ارتش انجام مي دهيم تا اين اراضي به ما واگذار شود.

پاکسيما در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر اين که با توجه به فرمايش هاي رهبر معظم انقلاب براي واگذاري ارتفاعات به مردم و حتي نام بردن از ارتفاعات مشهد در سخنراني سال گذشته ايشان، آيا نهادي داوطلبانه اراضي تصرفي و در اختيار خود را واگذار کرده است؟ گفت: هنوز نهاد هاي متصرف ارتفاعات جنوبي زميني را اين گونه واگذار نکرده اند.

وي ياد آور شد: کمربند جنوبي مشهد از پارک وکيل آباد تا پارک هفت حوض به مساحت حدود9 هزار هکتار است که راه و شهرسازي و منابع طبيعي اراضي در اختيار خود را براي اجراي طرح کمربند سبزواگذار مي کنند ولي دستگاه هاي نظامي و انتظامي هم بايد کمک کنند و اراضي در اختيار را واگذار کنند.

وي در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران درباره برخورد با متخلفان تخريب محيط زيست اظهار کرد: بعد از اعاده اراضي به وضع سابق با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد.

" کرماني" رئيس اداره حفاظت اراضي راه و شهرسازي خراسان رضوي نيز در اين باره گفت: از معادن به صورت غير قانوني برداشت شده و به تدريج تصرف خود را گسترش داده ودر اطراف معدن درخت غرس کرده و ديوار کشي هايي انجام داده اند.

وي افزود: 53 مورد تصرف اراضي ملي در ارتفاعات جنوبي مشهد طي سال هاي گذشته شناسايي شده که تاکنون 35 مورد رفع تصرف شده است و رفع تصرف از مابقي اراضي نيز در دستور کار قرار دارد. وي مساحت تصرفات معادن در اين محدوده را بيش از 4 هکتار اعلام کرد.

درحاشيه:

برخي از معدنکاران غير مجاز در اين محدوده بيش از 30 سال برداشت سنگ " هرکاره" داشته اند.

اگر چه در راي صادر شده مقام قضايي براي رفع تصرف معادن ، قلع وقمع مستحدثات هم قيد شده بود اما بنايي که در محل يکي از معادن وجود داشت ، تخريب نشد!

عکس: دهقاني
گزارش علي نژاد-
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار