توافقات هسته ای گروه 1+5 اولین تیرش را به خودروهای وارداتی شلیک کرد. فعالان بازار خودرو خبر می دهند بعد از توافقات هسته ای ایران برخی خودروهای خارجی بین 20 تا 30 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. با وجود کاهش قیمت خودرو هنوز خرید و فروش چندانی انجام نمی شود و به عبارتی بازار خودرو راکد است.
کد خبر: ۶۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶ 27 July 2015
توافقات هسته ای گروه 1+5 اولین تیرش را به خودروهای وارداتی شلیک کرد. فعالان بازار خودرو خبر می دهند بعد از توافقات هسته ای ایران برخی خودروهای خارجی بین 20 تا 30 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. با وجود کاهش قیمت خودرو هنوز خرید و فروش چندانی انجام نمی شود و به عبارتی بازار خودرو راکد است. ولی این امیدواری وجود دارد که با رفع تدریجی تحریم ها به ویژه تحریم های صنعت خودروسازی این صنعت استراتژیک کشور بار دیگر بتواند به روزهای طلایی خود بازگردد.

برای روشن شدن و بررسی وضعیت بازار خودرو روز گذشته سری به بازار زدیم آن چه در نظر اول مشاهده می شد بلاتکلیفی در میان فعالان و متولیان فروش و خرید خودرو بود. آن چه مسلم است توافقات ابتدایی گروه 1+5 باعث شده کمی خودروهای وارداتی افت قیمت پیدا کند ولی در قیمت خودروهای داخلی تغییری ایجاد نشده است.برخی شهروندان هم بیم از آن دارند شاید نرخ خودروها با توافقات هسته ای کاهش یابد بنابراین فروش خودرو بیش از پیش افزایش نیافته است و علاوه بر آن مردم چشم انتظار ورود خودروهای ارزان قیمت خارجی هستند آن چه پیش روی شماست نتیجه گفت و گوی خراسان با فعالان خرید و فروش خودرو در مشهد است.

کاهش قیمت 20 تا 30 میلیونی

یک فعال بازار خودرو در مرکز شهر مشهد درباره وضعیت بازار خودرو به خراسان گفت: قبل از انجام توافقات گروه 1+5 قیمت خودروها پایین آمده بود و الان هم نرخ خودروهای خارجی بیشتر شده است.

حسن کاظمی افزود: با توجه به این که نرخ ارز چندان تغییری نکرده است بعید می دانم نوسان قیمت خودرو هم جدی باشد. وی با اشاره به افت 20 تا 30 میلیون تومانی نرخ برخی خودروهای خارجی در مشهد یادآور شد، افت قیمت خودروهای تولید داخل چندان محسوس نیست.

یک متصدی نمایشگاه خودرو هم گفت: اگر تحریم ها برداشته شود واردات خودروهای داخلی بیشتر می‌شود و قیمت خودروهای خارجی افت بیشتری خواهد داشت.

«سیدمهدی علوی» افزود: اگر خودروهای خارجی ارزان قیمت وارد کشور شود مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.

رکود بازار

یک فعال دیگر بازار خودرو هم به خراسان گفت: 3 ماه است حتی یک خرید و فروش نداشته ام. بازار در رکود شدید به سر می‌برد!«رمضانی» افزود: تا وقتی که ساخت و ساز راکد باشد سایر مشاغل وابسته نیز رونقی نخواهند داشت.

وی گفت: مردم چشم انتظار خودروهای خارجی ارزان قیمت هستند و برای این که وضعیت بازار اقتصادی کشور تغییری پیدا کند دولت باید تدبیر جدی تری اتخاذ کند. به نظر من دولت فعلی توانسته تورم را به علت رکود بازار مهار کند ولی وقتی بازار رونق بگیرد مهار تورم سخت تر خواهد بود.

متصدی یک نمایشگاه خودرو دیگر هم با اشاره به رکود بازار خودرو به خراسان گفت: هم اکنون کمی متقاضی فروش خودرو بیشتر شده است.

قانعی افزود: توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها می تواند به ورود خودروهای اروپایی و آمریکایی به کشور منجر شود.وی گفت: با این نرخ ها مردم توان خرید خودرو را ندارند و علاوه بر آن نقدینگی در دست مردم کم شده و سرمایه خیلی از شهروندان در پروژه های پدیده، تبرک و موسسه مالی اعتباری میزان بلوکه شده است.

یکی از شهروندان نیز با اشاره به ارزان شدن خودروهای خارجی افزود: من خودروی توسن 2014 را 140 میلیون خریداری کردم ولی الان در بنگاه 120 میلیون از من می خرند!

تحلیل سخت بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد با اشاره به این که وضعیت موجود بازار تحلیل قیمت را برای خرید و فروش سخت کرده است به خراسان گفت: هم اکنون در قیمت کارخانه خودروهای تولید داخلی تغییری نداشته ایم ولی در بازار کمی افت قیمت داریم.

«حیدری» افزود: با نوسانات نرخ ارز احتمال دارد بازار خودرو رونق پیدا کند و از گذشته بهتر شود.

کاهش 12 درصدی قیمت خودروهای خارجی

وی با بیان این که خودروهای وارداتی خارجی افت قیمت 10 تا 12 درصدی داشته است یادآور شد: به عنوان مثال خودروهای خارجی توسن، سانتافه، کیا و هیوندا گاهی بین 20 تا 25 میلیون افت قیمت داشته اند.این فعال بازار خودرو در پاسخ به خراسان که با توافقات ایجاد شده با گروه 1+5 به نظر می رسد بیشتر شهروندان متقاضی فروش خودرو هستند تا خریدار افزود: بازار خودرو همچنان در رکود است و با توافقات هسته ای به عمل آمده مردم توقع دارند قیمت ها پایین بیاید ولی من هم با نظر شما موافقم که برخی درصدد فروش خودرو هستند. وی تصریح کرد: من معتقدم قیمت ها در بازار خودرو به ویژه خودروی تولید داخل پایین نخواهد آمد ولی قیمت های حباب گونه ای که دلالان باعث آن شده بودند از بین خواهد رفت.

موقعیت خوب خرید خودرو

وی خطاب به شهروندان یادآور شد: به نظر من بهترین موقع خرید خودرو الان است و موقعیت خوبی برای خرید ایجاد شده است.

حیدری در پاسخ به سوال خراسان که اگر تحریم ها برداشته شود باز هم در بازار خودرو تاثیرگذار نخواهد بود؟ تصریح کرد: برداشتن تحریم ها زمان خواهد برد ولی اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعا دست واسطه‌ها کوتاه می شود و با ثبات ارزی مواجه خواهیم بود و این عوامل در قیمت خودروهای خارجی تاثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت که خودروهای تولید داخلی ارزان نخواهد شد افزود: من هم بعید می دانم خودروهای تولید داخلی ارزان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار