پزشکی‌قانونی در چهار حیطه‌‌ تشریح، آزمایشگاه، معاینات و کمیسیون‌ها فعالیت می‌کند و از‌آنجا‌که پزشکی‌قانونی در تمام دنیا به‌عنوان یک مرجع شناخته‌شده، سیستمی معتمد‌ و دارای رسمیت است، تنظیم گزارشات فوت این دستگاه در تمام کشورهای دنیا دارای وجاهت بوده و قابل استناد است و هیچ فردی نمی‌تواند به آن خدشه‌ای وارد کند؛ لذا افراد در‌راستای احقاق حقوق خود (دیه، بیمه و...) به پزشکی‌قانونی مراجعه می‌کنند تا بتوانند با مدارکی که توسط پزشکی‌قانونی به دست می‌آید، در محاکم قضایی به حقوق خود دست یابند.
کد خبر: ۱۰۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 28 September 2015
در این راستا یکی از بخش‌های پزشکی‌قانونی بخش متوفیات است که در آن با جمع‌آوری مستندات اعم از‌ مصاحبه با بستگان، پرونده کیفری، پرونده بالینی، معاینات ظاهری و نمونه‌برداری‌های لازم علت اصلی فوت‌هایی مانند‌ تصادفات، قتل‌ها، خودکشی‌ها، مسمومیت‌ها، حوادث کار و... تعیین می‌شود تا اجحافی در حقوق افراد نشود.

آزمایشگاه یکی دیگر از فعالیت‌های جاری پزشکی‌قانونی است که‌ در حیطه‌هایی مانند‌ آزمایش بر روی افراد زنده در‌راستای تعیین اعتیاد ‌یا مصرف مشروبات الکلی، تعیین بارداری و تست‌های حاملگی برای افرادی که در‌صدد طلاق هستند، تشخیص هویت و... فعالیت می‌کند که باید درخصوص تشخیص‌هویت یادآور شوم این تشخیص در جامعه دو مرجع دارد و تشخیص بیولوژیکی آن یعنی DNA برعهده پزشکی‌قانونی است و قسمتی دیگر از تشخیص‌هویت مانند انگشت‌نگاری و... بر عهده نیروی انتظامی است.

از دیگر بخش‌های آزمایشگاه در پزشکی‌قانونی بخش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی است و آزمایشگاه (DNA) یا تشخیص‌هویت جزو یکی از مجموعه‌های آزمایشگاهی در پزشکی‌قانونی است و در‌راستای

تشخیص DNA براساس قانون برنامه پنج‌ساله «بانک ژنتیک هویت ایرانیان» پیش‌بینی شده ‌که در آن اطلاعات افراد خاص (‌مدیران دولتی یا مسئولان ویژه کشوری و...) گروه‌های پرخطر (‌افراد بزهکار، مجرمین پرسابقه و...) با نمونه‌برداری جمع‌آوری ‌شود تا در‌مواقع مورد‌نیاز مانند حوادث، اقدامات تروریستی و... از آن‌ها استفاده شود و خوشبختانه در این فعالیت، مشهد به نسبت سایر شهرهای کشور پیش‌گام بوده است.

تشخیص‌هویت روش‌های گوناگونی دارد؛ اما اقداماتی که به‌صورت روزمره در پزشکی‌قانونی انجام می‌شود، اعم است از تشخیص‌هویت افرادی که از بیمارستان به این دستگاه انتقال داده می‌شوند؛ زیرا بستگان آن‌ها نیز نتوانسته یا به‌اشتباه هویت فرد را تشخیص داده و متوفی را تحویل گرفته‌‌اند؛ لذا ازجمله راه‌های تشخیص‌هویت، مشاهده متوفی توسط بستگان، عکس‌برداری (غالبا در حوادث جمعی به‌کار می‌رود)، شناسایی از روی نشان‌های خاص(جوشگاه‌ها، زخم‌ها، خال‌ها و...)، وجود یک شاخصه خاص (ساعت، انگشتر، مارک لباس، مارک خشک‌شویی و...) است.

بانک‌های اطلاعاتی در تمام دنیا با استناد به بانک‌های هویتی خویش به تشخیص‌هویت می‌پردازند، این است که می‌توان افراد بی‌گناه را نجات داد.

یکی از حیطه‌های فعالیت پزشکی‌قانونی کمیسیون‌ها هستند که شامل سه کمیسیون می‌شوند و یکی از آن‌ها کمیسیون قصور پزشکی است و در‌صورتی‌که پرونده‌های قصورات پزشکی در سازمان نظام پزشکی به نتیجه نرسند، این پرونده‌ها در پزشکی‌قانونی مورد ارزیایی قرار می‌گیرند و تعیین میزان قصور و تقصیر هر پزشک مشخص و براساس آن تعیین خسارت می‌شود.

از دیگر کمیسیون‌های پزشکی‌قانونی «کمیسیون تعیین علت فوت در موارد خاص» یا پیچیده است که مدارک متوفیان مدنظر پس از معاینه توسط کارشناسان در قسمت کمیسیون‌ها ‌بررسی ‌می‌‌شود و با جمع‌بندی علت فوت تعیین می‌گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار