رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی:
رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: در 6 ماهه نخست سال 1394، افزون بر 370 نسخه خطی قرآنی و غیرقرآنی توسط شیفتگان امام هشتم(ع) به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
کد خبر: ۱۰۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹ 03 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، سید محمدرضا فاضل هاشمی اظهار کرد: شیفتگان امام رضا(ع) در سال 1394، همچون سال‌های گذشته، از راه دور و نزدیک با مراجعه به اداره مخطوطات آستان قدس رضوی، کتاب‌‌ها و دست نوشته‌های قرآنی و غیرقرآنی خطی ارزشمند را وقف بارگاه رضوی کردند تا در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی حفظ و نگهداری شود.

وی از قرآن خطی (شماره 4809) به عنوان یکی از آثار ارزنده اهدایی سال 1394 نام برد و گفت: این قرآن خطی که با سوره فاتحه الکتاب آغاز و با سوره الناس به انجام می‌رسد، در 386 ورق و در اندازه 16×23 نگاشته شده است.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: قدمت این اثر کم‌نظیر به 11 جمادی الاول 1085 قمری برمی‌‌گردد که به خط نسخ 11 سطری توسط «حافظ فیروز سیستانی» تحریر شده است، جلد آن نیز مقوایی با روکش پارچه قرمز است.

وی اظهار کرد: اهدا کننده این قرآن نفیس «آیت الله شیخ حسن صانعی» است که به واسطه «مهدی قربانی» آن را در مرداد ماه 1394 به اداره مخطوطات آستان قدس رضوی اعطا کرده است.

فاضل هاشمی اضافه کرد: دو صفحه ابتدای این قرآن خطی دارای سرلوح مذهب و منقش و حاشیه تشعیرسازی گل و برگ زرین، اسامی سوره‌ها و آیات در ابتدای هر جز به شگرف است.

وی افزود: متأسفانه تعدادی از اوراق ابتدای این قرآن خطی به علت نگهداری در محل نامناسب آسیب دیده بود، اما در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با توجه به تجهیزاتی که وجود دارد، امکان نگهداری و حفظ این آثار نفیس و ارزشمند به خوبی امکان‌پذیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار