آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های تازه‌ای در ارتباط با برنامۀ موشکی ایران علیه شرکت‌های بین‌المللی و برخی اتباع ایرانی است.
کد خبر: ۱۵۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰ 02 January 2016
روزنامۀ وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی اعلام کرد که این تحریم‌ها تعدادی از اتباع ایرانی و شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که مظنون به مشارکت در برنامۀ موشکی ایران هستند.
 
مقامات امریکایی ادعا می‌کنند؛ با توجه به توافق تیر ماه میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، وزارت خزانه‌داری این کشور حق دارد موسسات ایرانی را که ادعا می‌شود در توسعۀ برنامۀ موشکی تهران نقش دارند، تحریم کند.
 
به موجب این تحریم‌های جدید، امریکا و یا اتباع خارجی نمی‌توانند با موسساتی که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند، ارتباط تجاری برقرار کنند.
 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در تاریخ 27 آذر 94 با بیان این‌که هیچ کدام از موشک‌های ایرانی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند، از حق ایران برای اجرای آزمایش‌های موشکی در راستای اهداف دفاعی، حمایت کرد.
 
ظریف در گفت‎‌وگو با نشریۀ نیویورکر گفت: «این دفاع مشروع ما است. این‌ها موشک‌هایی نیستند که با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌‎ای طراحی شده باشند و بنابراین این حق ما برای دفاع از خود است.»
 
این در حالی است که امریکا با تصویب طرح محدودیت در برنامۀ سفر بدون ویزا در مجلس نمایندگان خود در ماه گذشته، با واکنش مقامات ایرانی روبرو شد و ظریف «اجرای عینی این قانون را به منزلۀ نقض برجام» دانست.
 
مجلس نمایندگان امریکا مصوبۀ محدودیت سفر بدون ویزا را با 407 رای موافق در برابر 19 رای مخالف تصویب کرد.
 
بر اساس فصل 203 از متن بودجۀ سال 2016 امریکا که پس از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شد، شهروندان 38 کشور که مطابق قوانین ایالات متحده می‌توانستند بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز وارد خاک امریکا شوند، در صورتی که در پنج سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، نمی‌توانند بدون ویزا به این کشور وارد شوند.
 
ایران و گروه 1+5 شامل کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیر پس از ماه‌ها مذاکرۀ فشرده سرانجام بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند. براساس برجام، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه تهران لغو می‌شود و ایران نیز در عوض برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود می‌کند.
 
پرس تی‌وی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار