رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده خراسان رضوی گفت: برخی از اقلام مواد شوینده در کارگاه‌های فاقد مجوز و به اصطلاح زیرپله‌ای تولید و به نام محصول خارجی به فروش می‌رسد که به دلیل قیمت نازل با اقبال خرید از سوی برخی از مشتریان مواجه می‌شود.
کد خبر: ۱۸۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 14 February 2016
سيد هادي نبی‌زاده با بیان اینکه با کارگاه‌های زیرزمینی برخورد قاطع و سختی نمی‌شود، گفت: این درحالی است که اقلام بهداشتی و شوینده تولید شده در این کارگاه‌ها که تحت نظارت و کنترل هیچ مرجعی نیستند، سلامت جامعه  را تهدید می‌کند و اثرات منفی بر پوست و بدن دارد و در کنار آن صدمات فراوانی را نیز متوجه کارخانجات دارای مجوز می‌کنند.
 کاهش 30 تا 40 درصدی تولید
 وي با بیان اینکه از ۱۶ کارخانه تولید مواد شوینده دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال حاضر تنها ۱۱ واحد فعال است، اظهار داشت: پنج کارخانه تولیدی دیگر به دلیل مشکلات به صورت نیمه تعطیل و یا موقت کار می‌کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل افت صادرات، تولید در کارخانجات فعال مواد شوینده استان 30 تا 40 درصد کمتر شده است.
وی در خصوص دلایل کاهش صادرات خاطر نشان کرد: مسایل بازار جهانی در کنار سیاستگذاری‌های دراز مدتی که برای صادرات از جمله تعرفه ترجیحی  نیز در بروز این افت و کاهش تولید تأثیرگذار بوده است.
چالش تعرفه ترجیحی
سید هادی نبی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما تولید این کارخانجات را اقلامی مانند انواع شامپو، مایع ظرفشویی و دستشویی، شیشه پاک کن، کرم صابون، شیرپاک کن و مواد سفید کننده اعلام کرد و افزود: بزرگ‌ترین مشکل واحدهای شوینده استان تعرفه ترجیحی برای واردات کالا از ترکیه است که  رقابت ناسالم دربازار را در پی داشته است.
وی اضافه کرد: برابر این تصمیم تعرفه واردات کالا از ترکیه برداشته می‌شود و در مقابل کالاهای صادراتی ایرانی نیز بدون تعرفه وارد ترکیه می‌شود. این درحالی است که صنایع تولیدی داخل توان رقابت با کالای مشابه  تولید ترکیه  را به دلایلی نظیر بازسازی و نوسازی نشدن صنایع به واسطه تحریم ندارند.
وی با بیان اینکه در کنار این مسأله موضوع واردات قاچاق کالا نیز وجود دارد، تصریح کرد: درخصوص کشور چین تعرفه ترجیحی وجود ندارد. ضمن اینکه به دلیل خوش نام نبودن محصولات چینی درحوزه صنایع شوینده از این حیث صدمه‌ای متوجه تولیدات کارخانجات استان نیست.
وی ادامه داد: در خصوص رفع مشکل تعرفه ترجیحی با ترکیه نیز این پیشنهاد مطرح است که باید قرارداد تعرفه ترجیحی با کشورهای آسیای میانه از جمله، افغانستان، عراق و پاکستان که توان رقابت در بازار صادراتی این کشورها برای تولیدات ایران وجود دارد، نیز امضا شود.
وی بازار صادراتی محصولات شوینده خراسان رضوی را عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و روسیه اعلام کرد.
 تولید مواد شوینده صادراتی
وی در خصوص وضعیت بازار مصرف داخل تولیدات مواد شوینده استان نیز خاطرنشان کرد: در مجموع بازار کالاهای شوینده استان به صادرات وابسته است که اگرتقویت نشود، با مشکل مواجه خواهند شد، چراکه درصد بالایی از تولیدات مواد شوینده استان صادراتی است. ضمن اینکه سهم استان در این حوزه بیشتر از سایر مناطق کشور است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده خراسان رضوی یادآورشد: با این همه به دلیل فرهنگ سازی  نشدن مصرف کالای ایرانی، خرید و استفاده از اقلامی مانند مواد شوینده در بازار داخل بسیار ضعیف است. این درحالی است که اگر نسبت به مصرف تولیدات داخل فرهنگ سازی صورت گیرد، این مسأله  موجب‌ ترغیب شدن مردم برای استفاده و مصرف تولیدات داخل می‌شود.
وی تصریح کرد: تولیدات داخل از کیفیت مناسبی برخوردار است و مصرف تولیدات داخلی حفظ و ادامه کار بنگاه‌های تولیدی و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.
   مسؤولان دولتی از متخصصین بهره بگیرند
نبی‌زاده در ادامه گفت: حرف ما به عنوان بخش تولید این است که مسؤولان دولتی در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها بهتر است از متخصصین هر بخش دعوت و نظرات آنان را جویا شود تا تصمیمات اتخاذ شده همخوانی بیشتری با واقعیت‌های بخش تولید داشته باشد.
منبع: قدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار