نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعیین مهریه سنگین عقلانیت نداشته و صحیح نیست، نظام اسلامی را مسؤول حل خلأهای زندگی مردم عنوان کرد.
کد خبر: ۲۵۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 29 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدي در جلسه تفسیر قرآن سوره ممتحنه که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه توجه به مباحث حقوقی اسلام در ازدواج باید به‌طور کامل رعایت شود، اظهار کرد: بسیاری از ازدواج‌هایی که امروز صورت می‌گیرد متأسفانه اصلش باطل بوده و صیغه عقد به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال جوانی می‌گوید من به خاطر تاریخ تولد همسرم می‌خواهم 1375 سکه برای او مهریه تعیین کنم، این حرف در حالی زده می‌شود که این جوان هنوز حقوق پایان برج ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: درعین‌حال اگر جوان تصمیم به دادن مهریه نداشته و اراده‌ای برای آن صورت ندهد اصل عقد باطل خواهد بود، هیچ انسان عاقلی با دست‌خالی زنی نمی‌گیرد که بخواهد تعداد 1375 سکه برای مهریه‌اش پرداخت کند، بااین‌حال این با همان حساب کی داده کی گرفته انجام می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هنگام خواندن خطبه عقد، عقدی که بالای 14 سکه مهر آن باشد را نمی‌خواندند، تأکید کرد: تهیه کردن 14 سکه برای جوانی که کار می‌کند و اراده دارد بعید نیست، اما متأسفانه پدر و مادرها به این مسئله شرعی مهم توجه کافی ندارند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه مسائل حقوقی اسلام در زندگی باید رعایت شود، تصریح کرد: وقتی بنا شد جوانی 500 سکه برای همسر خود مهر کند، توانایی پرداخت این رقم را هم در کنارش نخواهد داشت، بچه انسان پاره‌جگر او می‌باشد و نباید او را به کسی بدهند که به این مسائل عقلانی توجهی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان اینکه در اسلام، حکومت مسئول پر کردن خلأهای زندگی مسلمانان است، خاطرنشان کرد: از امام باقر (ع) سؤال شد که چرا مؤمنان و حکومت اسلامی مهریه زنی که کافر می‌شود را باید به شوهر او پرداخت کنند؟ درحالی‌که حکومت در اصل کافر شدن آن زن دخالتی نداشته است؟ امام در پاسخ به این سؤال فرمودند هر مصیبتی که بر مسلمانان در عرصه درگیری با کفار شکل بگیرد، حاکم اسلامی باید آن را جبران کند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اگر در عرصه درگیری با کفار دچار تحریم اقتصادی شدیم و خلأ در زندگی مردم به وجود آمد آنگاه حکومت در برابر آن مسؤول است، بنابراین نمی‌توان گفت مردم رنج آن را باید تحمل کنند، چراکه مسأله مدیریت در اسلام تا به اینجا تعریف‌شده است و نظام اسلامی در برابر زندگی مردم مسؤولیت دارد.

وی در پایان یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چند باغستان داشتند که با آبی که از شط می‌کشیدند، آن را آب می‌دادند، در این راستا سؤالی از ایشان شد که چرا باوجوداین همه ثروت، غذای لذیذ نمی‌خورید؟ که در جواب ایشان فرمودند نکند در گوشه بیابان حجاز بیچاره‌ای به همین نان خشک هم محتاج باشد، این روایت مسؤولیت حکومت در برابر زندگی انسان را نشان می‌دهد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار