در همایش سلامت مشهد مطرح شد:
معمولا تاثیر سموم باید تا 24 تا 48 ساعت پس از ورود سم از بین برود ،اما به دلیل مکانیسم اشتباه سم زدن به محصولاتی از قبیل خربزه این محصول بخاطر نفوذ سم غیرقابل مصرف است.
کد خبر: ۲۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱ 28 April 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی،همایش بزرگداشت هفته سلامت، با حضور خیران سلامت،رابطان سلامت و مسئولان استانی سلامت درتالارابن سینای مشهد برگزارشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به روال سابق با وجود حضور دکتر مهرابی بهار، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نمایندگی از او پشت تربیون رفت اظهار کرد: حدود 100 پزشک در دوردست ترین نقاط استان،  درمراکز بهداشتی شهرستانهایی با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر ، خدمت رسانی می کنند.

دکتر حمیدرضا بهرامی بیان کرد: 53 خانه بهداشت که در 2 تیپ 70 و 90 متری پیش بینی شده تحت حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعتبار 4 میلیارد و 240 میلیون تومان تکمیل شد تا تمام افراد حاشیه شهر تحت پوشش خدمات فعال قرار گیرند.

وی افزود : شعار امسال هفته سلامت "امنیت مواد غذایی از مزرعه تا سفره” با نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مطابقت دارد زیرا در بحث امنیت مواد غذایی تمام دستگاه ها باید همکاری داشته باشند تا غذای سالم سر سفره مردم قرار گیرد و این یک بحث فرابخشی است و مختص حوزه خاصی نیست و به همدلی همه دستگاه ها نیاز است.

وی به توجه دین به موضوع سلامت اشاره کرد و گفت : در ۱۴۰۰ سال پیش مولای متقیان علی علیه السلام فرمودند "سلامتی سلطنت پنهان است”؛ در صورتی که هم اکنون این شعار در جهان بیان می شود و می گویند سلامتی تاجی است بر سر انسان سالم که فقط بیماران قادر به دیدن آن هستند و این اهمیت سلامت را به همگان گوشزد می کند و این حفظ سلامتی میسر نمی شود مگر اینکه مردم در برابر بیماری های واگیردار و غیر واگیردار ایمن شوند.

بهرامی افزود: امسال بهینه سازی طرح پزشک خانواده انجام شده است درحالیکه در سال گذشته 38 درصد مراکز بهداشتی پزشک نداشتند.

وی گفت: دولت آمار حاشیه شهر مشهد را یک میلیون و 170 هزارنفرقبول دارد درحالیکه درآماری که ما سرشماری کردیم یک میلیون و 137 هزارنفر درطرح ما، سرشماری شدند.

بهرامی با بیان اینکه دغدغه مقام معظم رهبری برای حاشیه شهر، مورد توجه قرارگرفته است،گفت:خدمات ما با طرح پزشک خانواده به حاشیه شهر افزایش پیدا کرده است.

وی از رشد 450درصدی سرانه اعتبارات پزشک خانواده خبرداد و گفت: امسال این سرانه چهارو نیم برابرشده است.

بهرامی گفت: با همت دولت تدبیرو امید امسال 127 مرکز بهداشتی تعمیر و تجهیز شدند و 138 محل زیست پزشکان به 10 قلم داروی ضروری نیز مجهز شده است.

وی از توزیع رایگان مکمل  436 قلم دارو خبرداد و گفت: سال گذشته 27 قلم داروی مکمل رایگان توزیع می شد و امسال اقلام آزمایشگاهی هم در لیست این داروها قراردارند.

درادامه دکترصابری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در اولین میزگرد این همایش گفت: وقتی صحبت از امنیت غذایی می کنیم باید اصل غذای مردم را تامین کنیم که متولی این امر بیشتر تولید کنندگان و جهادکشاورزی می باشند.

صابری گفت: برند سیب سلامت برند نشانه سلامتی است که به محصولات و مواد غذایی تولید شده اعطاء می شود که حایز اهمیت است تا غذای تولید شده در جهت ارتقای سلامت و امنیت غذایی مردم باشد.

سپس دکترمحمد صفریان متخصص تغذیه در دومین میزگرد حضور پیدا کرد و گفت: خربزه بسیاری مناطق و حتی گاهی خربزه مشهد غیرقابل مصرف است، زیرا سموم تا عمق آن نفوذ می کند.

وی گفت: معمولا تاثیر سموم باید تا 24 تا 48 ساعت پس از ورود سم از بین برود ،اما به دلیل مکانیسم اشتباه سم زدن به محصولاتی از قبیل خربزه این محصول بخاطر نفوذ سم غیرقابل مصرف است.

 در پایان مراسم از 8 خیرین حوزه سلامت و بهداشت و رسانه سلامت تجلیل شد.

حاشیه های این همایش:

پذیرایی مراسم همایش بزرگداشت سلامت یک پاکت شیرعسل پگاه با موز و بسته دستمال کاغذی بود.

بین مراسم، تئاترآموزشی اجرا شد که  بازیگران  سعی در آموزش مسائل بهداشتی آشپزی داشتند که تئاتر سطحی و نامتناسبی به نظر می رسید.

بخاطر حضور رابطان سلامت که با فرزندانشان در این همایش شرکت داشتند، صدای بازی و گریه و سروصدای کودکان هم به عنوان نریشن برنامه باعث زندگی آن شده بود.

در بین تقدیر شدگان از مقدم زاده به خاطر در اختیارگذاشتن فرهنگسراها تقدیر شد.

مجری مراسم به صورت ویژه به تبلیغ برنامه های تئاترهای آموزشی فرهنگسراها پرداخت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار