مسؤول رسیدگی به امور مساجد کاشمر با اشاره به این‌که مساجد برای تأمین هزینه‌های جاری، منبع درآمدی ندارند گفت: بافاصله گرفتن شهرسازی از سبک اسلامی، متأسفانه مساجد هم به حاشیه رفتند.
کد خبر: ۳۲۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 02 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، حجت‌الاسلام علی مشهدیان صبح امروز در یک‌صد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کاشمر اظهار داشت: برای تأمین هزینه‌های مساجد باید زمینه را برای ایجاد درآمدهای پایدار فراهم کنیم.

وی با تقدیر از نگاه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشمر مبنی بر صدور پروانه رایگان برای احداث دو باب واحد تجاری برای هر یک از مساجد در سطح شهر یادآور شد: این اقدام یک ابداع و ابتکار جالبی است که در کمتر شهری به آن پرداخته‌شده است.

مسؤول رسیدگی به امور مساجد کاشمر بابیان این‌که در این طرح مساجدی که فضای لازم را برای احداث بنا رادارند می‌توانند در زمین مسجد نسبت به احداث بنا اقدام کنند و از درآمد آن هزینه‌های مسجد را پرداخت کنند خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کاشمر شهری است که مردم و خیرین اهتمام ویژه به ساخت مسجد دارند باید در این زمینه از توان مردم و کمک‌های خیرین استفاده کنیم.

وی با ابراز تأسف از این‌که شهرسازی با الگو گیری از سبک‌های غربی از سبک‌های اسلامی فاصله گرفته و مساجد در حاشیه قرارگرفته‌اند، تصریح کرد: در راستای رونق بخشی مساجد باید زمینه را برای احداث واحدهای تجاری در زمین مسجد فراهم و درآمدی پایدار برای مساجد برقرار کنیم لذا به همین منظور هیأت امنا و ائمه مساجد خواستار حذف قید 2 باب پروانه تجاری هستند تا از این طریق بتوانند در صورت امکان و فراهم بودن فضا بتوانند مجتمعی بنا کنند.

مشهدیان با اشاره به وجود 60 باب مسجد در سطح شهر کاشمر یادآور شد: عمده مساجد کاشمر به دلیل نبود فضا و زمین موردنیاز امکان احداث بنا برای واحد تجاری ندارند یا این‌که برای ساخت آن درآمدی ندارند.

وی بابیان این‌که ساخت مساجد باید با بهره‌گیری از یک الگوی اثرگذار باشد افزود: توصیه‌ای که به خیرین مسجد ساز داریم این است که تنها بنای مسجد را مدنظر قرار ندهند بلکه به سمت احداث یک مجتمع فرهنگی متشکل از سالن اجتماعات، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، درمانگاه و مجتمع تجاری در راستای مرتفع کردن نیازهای شهر باشند.

مسؤول رسیدگی به امور مساجد کاشمر بابیان این‌که درگذشته شهرسازی اسلامی به‌گونه‌ای بود که منازل و بازار حول مساجد شکل می‌گرفت گفت: مساجد با توجه به این‌که هیچ‌گونه درآمدی ندارند و اعتبار دولتی نیز دریافت نمی‌کنند برای پرداخت هزینه‌های جاری، تعمیرات و نگهداری با مشکلات زیادی روبرو هستند؛ بنابراین تنها راه برای تأمین هزینه دریافت کمک‌های مردمی است.

مشهدیان با تأکید بر این‌که هر چه مساجد فعال‌تر و پویاتر باشند قطعاً ناهنجاری‌های اجتماعی و خلاف‌ها در جامعه کاسته می‌شود افزود: باید شرایط و زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای فراهم شود تا ادارات و نهادها بتوانند از ظرفیت و پتانسیل مساجد برای پیاده کردن اهداف و برنامه‌هایشان استفاده کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار