پس از 4 سال تدفین دو شهید گمنام دفاع مقدس؛
بعد از گذشت 4 سال از تدفین دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام بارقه های اُمید برای ساخت یادمان این دو شهید والامقام وزیدن گرفت.
کد خبر: ۳۴۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 11 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، دو شهید گمنام دفاع مقدس در 29 آذرماه سال 1391 طی آیینی با شکوه بر دوش مردم شهید پرور تشیع و تسنن تربت جام تشییع و خاکسپاری شد که بعد از گذشت 4 سال از تدفین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام هنوز گمنام اند.
حال آن که نقشه و اِلمان این پروژه آماده و جلسات متعددی پیرامون این موضوع مهم انجام گرفته و بارقه های اُمید احداث یادمان این دو شهید گمنام وزیدن گرفته است! اُمید می رود این بارقه در سراشیبی فراموشی مسئولان قرار نگیرد؟

در حالی این پروژه تاکنون 10 درصد پیشرفت داشته است که به گفته متولیان مربوطه و برابر مفاد توافق نامه اخیر مقرر شده  50 درصد اعتبار یادمان به همت دانشگاه آزاد و مابقی توسط ستاد بزرگداشت شهدا و دیگر ادارات و نهادها تأمین شود.
از پذیرش مسئولیت رئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از یک سال در این شهرستان می گذرد و انتقادها در جلسات «شورای ترویج فرهنگ شهادت» بخصوص امسال به اوج خود رسیده که چرا با گذشت 4 سال از تدفین هنوز شهدای گمنام دانشگاه آزاد یادمان ندارند؟
مهدوی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تربت جام که از اجرایی نشدن مصوبات جلسات شورای ترویج فرهنگ شهادت گلایه داشت گفت: برابر توافق نامه قرار بود، بنای یادمان دو شهید گمنام دانشگاه آزاد طی شش ماه پس از تدفین به بهره برداری برسد ولی این پروژه هنوز ناتمام است و این بی توجهی آثار سوئی بر قشر دانشجو و تحصیل کرده که در این فضای آموزشی تردد می کنند می گذارد.
معاون فرماندار تربت جام که مُنتقد ترین فرد این جلسه بود گفت:خیلی از مصوبات شورا ترویج فرهنگ شهادت روی کاغذ مانده است که بایستی هر چه سریع ترعملیاتی شود.
در جلسه هماهنگی «تکمیل پروژه یادمان شهدای گمنام» که ۱۴ آذر ماه سال جاری در سالن جلسات دانشگاه آزاد برگزار شد، معاون فرماندار یکی از منتقدان این پروژه بار دیگر گفت: شایسته نیست چندین سال از تدفین شهدا بگذرد ولی برای احداث یادمان شهدا هیچ اقدامی صورت نگرفته باشد.
احمد شافعی با تأکید بر این که باید همه تلاش و توان خود را برای عملیاتی شدن ساماندهی گلزار شهدا به کار بگیریم افزود: با اعتبار خوبی که دانشگاه برای احداث این پروژه اختصاص داده کار را آغاز کند و مابقی اعتبار با مشارکت ادارات ، نهاد و خیرین شهرستان در اسرع وقت تأمین می شود.
شافعی با بیان این مطلب که پیوند دانشگاه با شهدا پیوند خوبی است تصریح کرد: دو شهید گمنام در اردیبهشت ماه سال 89 بنا به در خواست مسئولان وقت دانشگاه و موافقت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برای تدفین به این واحد علمی آموزشی منتقل شده است و دانشگاه آزاد نباید مقصر اصلی اجرایی نشدن این پروژه شناخته شود.  
سرپرست دانشگاه آزاد واحد تربت جام در خصوص این پروژه عنوان کرد: در 29 آذرماه سال 91 که دو شهید گمنام دفاع مقدس طی مراسمی با شکوه در شهرستان تشییع و در دانشگاه تدفین شدند قرار شد ساخت یادمان شهدا طی شش ماه اجرا و به بهره برداری برسد.
دکتر داودی با اشاره به این که طی اقدامات اولیه عملیات ساخت یادمان 2 شهید گمنام تاکنون 10 درصد پیش رفته است تصریح کرد: یکسری مصوبات از سال‌های قبل وجود دارد که نهادهای متفاومت می‌بایست در ساخت این پروژه دانشگاه آزاد را یاری نمایند که متأسفانه این امر هنوز محقق نشده است.
وی با توجه با هماهنگی های انجام شده عنوان داشت: نقشه طرح آماده و کار ساخت را بزودی شروع خواهیم کرد اما از سایر مدیران در خواست می شود نسبت به تعهد خود مبنی بر تأمین هزینه های باقیمانده اقدام کنند تا بیشتر از این شرمنده شهدا نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به شش میلیون و پانصد هزار تومان برای این پروژه هزینه شده  و برای اتمام آن طبق المان طراحی شده، 100میلیون تومان دیگر نیاز داریم که طبق توافق دانشگاه 50 درصد هزینه‌های برآورد شده را تأمین می کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌جام ادامه داد: حضور شهدا در فضای علم و معرفت باعث افتخار و بهره مند شدن اساتید و دانشجویان است و این را یک فرصت می دانیم که در سنگر علم و دانش راه شهیدان را دنبال و رهروان خوبی برای شهدا باشیم.
در ادامه طراح المان این پروژه گفت: در طراحی صورت گرفته تلاش شده است علاوه بر توجه به شهدا و فرهنگ شهادت، به معماری سنتی منطقه نیز توجه شود.
بهاره جامی الاحمدی ادامه داد: برهمین اساس دو عنصر در این المان وجود دارد که یکی شهدا به‌ عنوان نمادی از انقلاب و دیگری معماری و فرهنگ منطقه هستند.
وی با بیان این که زمینه رنگی این طرح اکر و آبی فیروزه ای است، اظهار کرد: با مصالح، طاق و قوس‌هایی که در طرح وجود دارد، معماری سنتی را زنده نگه داشته‌ایم و با ارتفاع دادن به مقبره، بحث احترام به شهدا و با حذف انتها و تیزی گنبد، دایره ای نورانی ایجاد کردیم که نمادی از خورشید و ارتباط آسمان و با زمین را در نظر گرفته ایم.
 در خور ذکر است؛ با گذشت 4 سال از تدفین دو شهید گمنام دانشگاه آزاد تربت جام، اُمید است به همت و تلاش مضاعف مسئولان اجرایی، دانشگاهی، نهادها و خیرین شاهد اقدام صد در صدی تکمیل این پروژه باشیم و اقدام وعملی در خور شأن و جایگاه شهدا انجام پذیرد تا این مهم به زمانی دیگر موکول نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار