پیگیری‌های وزیر هم جواب نداده است هنوز
هنوز شرکت  گاز و آستان‌قدس بر سر   اراضی خانگیران سرخس توافق نکرده‌اند و تعلیق٣ساله حفاری درمیادین گازی مشترک هست و ترکمنستان گاز میادین مشترک گازی را ٢٠تا٣٠سنت به ایران می‌فروشد چون مجاز به حفاری در کشورمان نیستیم!
کد خبر: ۳۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸ 19 May 2015
روز گذشته بود که عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی باب گلایه در حوزه مشکلات برداشت گاز از میادین مشترک گازی سرخس با ترکمنستان را باز کرد و در گفتگویی عنوان کرد: با توجه به دارا بودن میادین مشترک گازی سرخس با ترکمنستان مشکلاتی به‌جهت برداشت برای ما به وجود آمده است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بدون توضیح بیشتر در ارتباط با این مشکل و علل شکل‌گیری آن تنها به این جمله بسنده کرد: اولویت نخست این کمیسیون مربوط به برداشت از میادین مشترک نفت و گاز است و باید برداشت از حفاری‌های میادین مشترک مورد بررسی قرار گیرد.»
با این حال و به‌رغم ارائه‌نشدن جزئیات بیشتر این مشکل از سوی نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در گفتگویی با ما موضوع و مشکل برداشت گاز از میادین مشترک گاز سرخس و ترکمنستان را مربوط به فروش اراضی خانگیران و مشکلات این شرکت با آستان قدس رضوی عنوان کرد.
به قیمت‌گذاری‌های آستان قدس اعتراض داریم
محمدرضا مهدی‌پور اظهار کرد: برای اجرای میادین مشترک گازی باید حفاری‌هایی در منطقه گازی خانگیران سرخس صورت پذیرد و از آنجایی که تمام اراضی منطقه خانگیران سرخس مربوط به آستان قدس رضوی است، اجرای این پروژه‌ها مستلزم خرید این اراضی است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق افزود: در این ارتباط با آستان قدس رضوی صحبت‌ها و مذاکراتی را برای خرید این اراضی داشتیم اما آنچه باید عنوان کنم این است که قیمت‌های آستان قدس برای واگذاری این اراضی، چندین برابر قیمت‌های کارشناسی شده بود.
وی تاکید کرد: آستان قدس عنوان کرده است که این قیمت‌گذاری‌ها بر اساس کمیسیون نرخ‌گذاری صورت گرفته است اما آنچه باید برای این قیمت‌گذاری‌ها عنوان کرد این است که قیمت‌ها نامتعارف است و ما به این نوع قیمت‌گذاری اعتراض داریم به‌عنوان مثال قیمت کارشناسی که ما تعیین کردیم در حدود ٢‌هزار‌تومان است درحالی‌که آستان قدس همین قیمت را تا حدود ١٠‌هزار تومان نیز ارائه کرده است.
پیگیری‌های وزیر هم جواب نداد
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به پیگیری‌های صورت گرفته در این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: در این ارتباط وزیر نفت و دادگستری سرخس برای رفع این مسئله ورود داشتند اما با این وجود، پیگیری‌ها صورت گرفته نتیجه نداشت.
به گفته مهدی‌پور اگر قرار باشد شرکت گاز این مبلغ را برای چاه‌های گنبدی که مخزن مشترک است، پرداخت کند این موضوع به تمام حوزه خانگیران تسری می‌یابد که در حدود ٨٠حلقه تولیدی گاز وجود دارد و در این ارتباط شرکت گاز میلیاردها تومان باید پرداخت کند.
وی نگاهی نیز به توقف پروژه‌های حفاری میادین مشترک گازی و نیاز سالانه حفر یک حلقه چاه کرد و اظهار کرد: سال‌٩١ قرار بود یک حلقه چاه جدید برای حفاری گاز در این منطقه احداث شود که با توجه به همین مسئله جلوی حفاری این حلقه چاه گرفته شده است و تا به امروز هنوز اجازه حفاری داده نشده است.
در کشور خودمان مجاز به حفاری نیستیم و از ترکمنستان گاز می‌خریم
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق افزود: این مسئله خود سبب معلق ماندن پروژه‌های حفاری میادین مشترک گاز در کشور و در ناحیه سرخس شده است. درحالی است که ترکمنستان گاز میادین مشترک گازی را همین حالا به ما٢٠تا٣٠سنت می‌فروشد و ما مجاز نیستیم در کشور خودمان حفاری کنیم.
وی در پاسخ به راه برون‌رفت برای میادین مشترک گاز و اجازه حفاری در این زمین‌ها، گفت: با توجه به مشکلات پیش‌آمده، با حضور مشاوران وزیر، سه‌شنبه( امروز) با قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی برای رفع این مشکلات جلسه خواهیم داشت که امیدواریم این جلسه با نتیجه‌ای مثبت برای اجازه حفاری در اراضی خانگیران همراه شود.
الهام مهدیزاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار