مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت کاشمر عمل سزارین در کاشمر 12 درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۴۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 07 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد جواد یزدانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: براساس ارزیابی‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی، کاشمر توانسته مقام نخست کاهش زایمان‌های با سزارین را در بین شهرستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب کند.

وی با اشاره به اینکه جایگزین کردن زایمان‌های طبیعی به جای سزارین از اهداف نظام سلامت است و کاهش 10 درصدی سزارین از اهداف این طرح بوده است، یادآور شد: امیدواریم با تلاش‌های جدی‌تری بتوانیم خدمات مطلوب‌تری را در این زمینه به مادران باردار برای انجام زایمان‌های طبیعی ارائه دهیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اظهار تاسف از افزایش چشمگیر آمار سزارین در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: در هنگام سزارین گاهی مجبور به بیهوشی مادر هستیم که این امر می‌تواند عوارض خاص خود را برای مادر و جنین داشته باشد.

یزدانی با بیان اینکه عوارض بیهوشی سبب می‌شود فرزندانی که به صورت سزارین به دنیا می‌آیند، بر روی سلامت آینده آنها تاثیراتی داشته باشد به عنوان مثال احتمال دیابت در آنها بیشتر است، افزود: برخلاف تمامی مشکلاتی که در سزارین وجود دارد، زایمان‌های طبیعی ایمن است.

وی با اشاره به اینکه در زایمان های طبیعی عواملی که بخواهد جان مادر و کودک را تهدید کند وجود ندارد گفت: اگرچه آمار قابل قبول در دنیا برای سزارین 15 درصد است اما قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت این آمار در کاشمر 46 درصد بود که مشکلاتی را برای نوزاد و مادر ایجاد می‌کرد، اما بعد از اجرای طرح تحول سلامت اقدامات خوبی در راستای کاهش سزارین در شهرستان کاشمر صورت گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر افزود: رایگان شدن هزینه بیمارستان در زایمان طبیعی، اجرای طرح پزشک مقیم متخصص زنان در بیمارستان، سهل‌تر شدن دسترسی مادر به پزشک، فعال کردن کمیته‌های ترویج زایمان طبیعی به صورت ماهیانه و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار را از جمله اقدامات لازم در راستای افزایش زایمان‌های طبیعی است.

وی اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته امسال شاهد کاهش 12 درصدی سزارین‌ هستیم، به طوری که آمار سزارین در کاشمر از 46 درصد به 34 درصد کاهش یافته است.

یزدانی با اشاره به اینکه با افزایش زایمان‌های طبیعی امروز شاهد 15 درصدی مرگ و میر نوزادان در سطح شهرستان هستیم، خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت متخصصان زنان از دو نفر به چهار نفر افزایش یافت و این مهم سبب از بین رفتن معطلی و سرگردانی مراجعه‌کنندگان شده است.

وی از کاهش چشم‌گیر زیرمیزی در بخش زنان با اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد و یادآور شد: در صورت اخذ هر گونه زیر میزی شهروندان می‌توانند اعتراض خود را برای برخورد قاطع با متخلفان به شماره 1690 اعلام و در صورت دیگر شکایات به سامانه پیامکی 3000798000 اعلام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار