رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برای مقابله با زمین خواری اراضی ملی به نام دولت سنددار می‌شود، گفت: به جمع‌بندی نهایی در زمینه اختلافات میان شهرداری و آستان قدس نرسیده‌ایم و این موضوع در حال بررسی است.
کد خبر: ۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 25 June 2015
حجت‌الاسلام حسن درویشیان در نشستی مطبوعاتی به مناسبت هفته قوه قضائیه در محل اداره‌کل بازرسی خراسان رضوی اظهار کرد: رویکرد نظارتی سازمان بازرسی در رأس کشور و به تبع آن در استان‌ها سبب صحت و سلامت دستگاه‌ها می‌شود.

وی افزود: سازمان بازرسی بیش از تعقیب کیفری، نگاه به اصلاح ساختارهای نادرست در دستگاه‌ها داشته چرا که معتقدیم اصلاح ساختار سبب رفع موانع و مشکلات می‌شود.

*بیش از 50 درصد برنامه‌ریزی‌های سازمان بازرسی در بخش اقتصاد است

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در سال 93 موارد متعددی را داشته‌ایم که پیش از انعقاد یک قرارداد و اتخاذ یک تصمیم‌گیری، هشداری به دستگاه‌های اجرایی داده شده است، گفت: عمده خطاهای صورت گرفته به دلیل بیاطلاعی و ناآگاهی بوده و پس از هشدار سازمان بازرسی، ساختار خود را اصلاح کرده‌اند.

درویشیان تصریح کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد، بیش از 50 درصد برنامه‌ریزی‌های ما در بخش اقتصادی، زمین، بانکی و مالی تعریف شده است.

وی ماموریت‌های سازمان بازرسی را مشمول سه بخش نظارت و بازرسی مستمر، فوق‌العاده و موردی توصیف کرد و یادآور شد: در سال گذشته در خراسان رضوی 69 برنامه نظارت و بازرسی اجرا شد به این معنا که 69 هیئت در طول سال در دستگاه‌های اجرایی استان مستقر بوده و بر اعمال آنان که عموما موضوعی بوده نظارت و بازرسی داشته‌اند.

*640 شکایت در سال 93 پرونده سازی شد/معرفی 27 نفر به مراجع قضایی

مدیرکل بازرسی خراسان رضوی ادامه داد: در سال گذشته سه برنامه بازرسی فوق‌العاده و 135 بازرسی موردی از دستگاه‌های اجرایی استان داشته‌ایم، لازم به ذکر بوده که از تعداد هزار و 561 شکایت در سال گذشته از دستگاه‌های اجرایی، 640 مورد تبدیل به پرونده شده و سایر شکایات یا وارد نبوده و یا مشمول شکایت نمی‌شده است.

درویشیان افزود: از تعداد 640 شکایتی که پس از پرونده سازی بررسی شد، 135 مورد بازرسی و سایر آنها به شکل کتبی حل و فصل شده، در مجموع در سال 93 و سه ماهه نخست 94 حدود 176 گزارش پس از نظارت و بازرسی به دستگاه‌های اجرایی مختلف ارسال کرده‌ایم که در این راستا 27 نفر مرتکب جرائم شده و به مراجع قضائی معرفی شده و 88 نفر نیز به دلیل تخلفات به مراجع انتظامی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه 53 فقره، نامه هشداری و 31 مورد استعلام حقوقی در سال گذشته داشته‌ایم، یادآور شد: در سال گذشته مجموعا 906 پیشنهاد در راستای اصلاح ساختار و رویه به دستگاه‌ها ارسال کرده‌ایم، همچنین در سه ماهه نخست امسال نیز 152 پیشنهاد داشته که مجموعا از ابتدای سال 93 تا امروز یک هزار و 58 پیشنهاد دادهایم و 80 درصد پیشنهادات، اصلاحی بوده است.

*سنددار شدن اراضی ملی به منظور تثبیت مالکیت دولت

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تشکیل کارگروه صیانت از اراضی ملی، پس از بیانات مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست و تغییر کاربری زمین و اراضی ملی، گفت: در این کارگروه موضوعات مرتبط با زمین خواری و محیط زیست به طور جد پیگیری می‌شود.

درویشیان افزود: یکی از موضوعات مرتبط با این مسئله در حوزه بستر رودخانه‌ها است، بخشی از رودخانه‌ها چه در مشهد و چه در شهرستان‌ها در حال تصرف بوده که برنامه‌ای در این زمینه را در بستر رودخانه‌های سبزوار و نیشابور اجرایی کردیم، اگر مالکیت اراضی ملی تثبیت شود چنین زمین خواری‌ها و تصرفاتی مشکل بوده و لذا در راستای این موضوع همکاری شایسته‌ای با اداره‌کل ثبت اسناد به منظور تثبیت مالکیت دولت نسبت به اراضی ملی انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اینکه عده‌ای در برخی نقاط هنوز جرات تصرف اراضی ملی را نداشته‌اند، نبود سند آن اراضی است که با تثبیت مالکیت و صدور سند برای دولت می توان برخورد قاطعی با زمین خواران در این حوزه داشت.

*موسسات مالی و اعتباری خصوصی خارج از دایره نظارت سازمان بازرسی است

مدیرکل بازرسی خراسان رضوی با اشاره به پرونده پدیده و موسسات مالی و اعتباری که امروز شاهد تداوم نابسامانی آنها هستیم، عنوان کرد: از مشکلات عمده‌ای که سبب بروز چنین وقایعی می‌شود، وجود خلا های قانونی است.

درویشیان گفت: در حقیقت به دلیل اینکه در قانون تجارت برای شرکت‌های سهامی خاص از حیث سرمایه، سهام و عرضه آنها محدودیتی پیش بینی نشد و خارج از نظارت بورس بوده، لذا چنین موسساتی از این خلا قانونی استفاده کردند.

وی تصریح کرد: البته بانک‌های دولتی و موسساتی که حتی بخشی از آنها دولتی بوده، زیر نظر و بازرسی ما قرار می‌گیرند و موسسات خصوصی خارج از دایره نظارت و بازرسی سازمان هستند اما متاسفانه آنچه را شاهدیم این بوده که نظارت بر این موسسات به شکل صحیح انجام نمی‌گیرد، در شرایطی که موسسات بسیاری بدون مجوز نیز فعالیت کرده و از سویی بانک مرکزی خود اعلام می‌کند که باید هر عمل موسسات مالی و اعتباری زیر نظر بانک مرکزی باشد.

*بیشترین و کمترین شکایات از دستگاه‌های اجرایی در سال 93

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور در زمینه بیشترین و کمترین شکایات واصله از دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی گفت: آنچه مسلم بوده، دستگاه‌ها به هر میزان که فعالیت بیشتر داشته و ارتباطات مردمی بیشتری داشته باشد، به همان میزان شکایات نیز بیشتر می‌شود.

درویشیان یادآور شد: دستگاه‌های استان را به پنج گروه عملیاتی تقسیم کرده‌ایم که در گروه سیاسی و قضایی، بنیاد شهید خراسان رضوی و تعزیرات حکوماتی استان کمترین شکایت را به خود اختصاص داده اما شهرداری به دلیل حجم فعالیت و مراجعات بیشترین شکایات را داشته است.

وی ادامه داد: در گروه فرهنگ و سلامت بیشترین شکایات از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها و کمترین شکایت از اداره کل میراث فرهنگی شده است.

مدیرکل بازرسی خراسان رضوی گفت: در گروه اقتصاد، اداره کل گمرک با هفت شکایت کمترین میزان شکایت را داشته و یکی از شرکت های دولتی نیز با 60 مورد بیشترین شکایت را به خود اختصاص داده است.

درویشیان با بیان اینکه در حوزه بانک و بیمه، 110 مورد شکایت داشته‌ایم که پست بانک کمترین شکایت و بانک‌های دولتی با 70 مورد بیشترین شکایت را داشته‌اند، همچنین در گروه تولید و توسعه نیز کمترین شکایت مرتبط با اداره کل بهزیستی بوده است.

*به جمع بندی نهایی در زمینه اختلافات میان شهرداری و آستان قدس نرسیده‌ایم

وی عنوان کرد: لازم به یادآوری بوده که بیش از 50 درصد شکایات واصله بنا بر بررسی‌های انجام شده به دستگاه‌ها وارد نبوده و بایگانی شده‌اند.

مدیرکل بازرسی خراسان رضوی با اشاره به اختلاف فی مابین شهرداری و آستان قدس رضوی گفت: این پرونده در حال بررسی بوده و تاکنون به نتیجه و جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار