امام جمعه مشهد در رد نظریه پلورالیسم دینی گفت: هر مذهبی، مذهب حق نمی‌شود و تنها دینی که بر پیغمبر نازل شد دین بر حق است.
کد خبر: ۵۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 25 June 2015
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ادامه تفسیر سوره محمد (ص) که در مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه «ما نزل علی محمد»، اظهار کرد: این آیه حاکی از رد نظریه پلورالیسم دینی بوده به این معنا که این گونه نیست که هر دینی بر حق باشد و آئین بر حق آن چیزی است که بر پیغمبر نازل شد.

خطیب جمعه مشهد تصریح کرد: بنابراین هر مذهبی در اسلام مذهب حق نمی‌شود و تنها آن مذهبی بر حق است که بر پیامبر(ص) اسلام نازل شد.

وی با بیان اینکه رسالت پیامبر(ص) دو بعدی است، بیان کرد: یک بعد رسالت پیامبر(ص) این است که پیام خدا را به مردم برساند و برنامه تدبیری زندگی بشر تا قیامت را به مردم ابلاغ کند و بعد دوم رسالت ایشان مدیریت جامعه بشری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیغمبر مدیریت و اداره بشر را به عهده داشت، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام ضمن ابلاغ قرآن در جامعه مردم را نیز مدیریت و ارشاد می‌کرد که این بعد دوم رسالت ایشان است.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: قرآن جاودانه و ابدی بوده و آیات آن ابزار ارشاد و هدایت و برنامه زندگانی همه انسان‌ها روی کره زمین است.

وی با طرح این پرسش که آیا رسالت رسول‌الله رسالت خالده است و یا رسالت موقت، تاکید کرد: مذهبی بر حق است که رسالت پیامبر (ص) را رسالت خالده می‌داند.

امام جمعه مشهد در ارتباط با بحث امامت نیز اظهار کرد: امامت تداوم مدیریت وحی بعد از رسول‌الله در جامعه بشریت است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه بر پیغمبر نازل شده لازمه ربوبیت پروردگار است، خاطرنشان کرد: ربوبیت بدون اسلام و جریان وحی و مدیریت و حاکمیت الله کامل نیست و ربوبیت خدا اقتضا می‌کند بشر را اداره کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رب به معنای مدیر است، تصریح کرد: مدیریت بشر بدون حاکمیت ممکن نیست لذا در 5 جای قرآن آمده که حاکمیت جزء برای خدا نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه هر کس منکر امامت شود، حاکمیت خدا را منکر شده است، اعلام کرد: امام مظهر پروردگار بوده لذا هر حاکمیتی جز حاکمیت الهی و امام باطل است.

خطیب جمعه مشهد با اشاره به اینکه اصل مدیریت جامعه با امام زمان (عج) است، گفت: برای دسترسی مردم، ولی فقیه به عنوان معاون ارتباطی و حجت امام زمان(عج) در جامعه منصوب شده است.

وی با بیان اینکه کفاره از ماده کفر و به معنای چیزی که خلاء را می‌پوشاند می‌آید، افزود: گناه تولید خسارت می‌کند و کفاره آن را می‌پوشاند و جبران می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه کفاره تنها سختی نیست بلکه گاهی عملی برای جبران‌کننده خطاها است، تاکید کرد: زیارت امام رضا (ع) نمونه عمل مستحبی بوده که خلاء گناه را می‌پوشاند و کفاره گناهان می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان یادآور شد: فردی که از گناه پشیمان شد پس از اینکه توبه کرد خداوند بدی‌ها و گناهانش را به خوبی و اعمال صالح تبدیل می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار