یک مورخ گفت: ایرانیان بزرگترین خدمت را به اسلام با ایجاد سال قمری کردیم.
کد خبر: ۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹ 17 February 2015

عبدالرفیع حقیقت درهمایش« ایران کهن تر از تاریخ» که توسط کانون ایران شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه ۵۵ سال است که قلم می‌زنم و در این مدت حتی یک کتاب ننوشته‌ام که اسم ایران در آن نباشد، گفت: افتخار می‌کنم از نژادی هستم که در تمام تاریخ بی‌نظیر است و حتی یونانیان از آن متأثر هستند.

این محقق ادامه داد: چنانچه اطلاعات تاریخ انسان افزایش یابد آگاهی به وجود خواهد آمد و در نهایت آگهی دانایی را به همراه خواهد داشت ما در شرایط خاصی هستیم که می‌طلبد تاریخ خود را به درستی بشناسیم.

وی با بیان اینکه نقش ایرانیان در انتقال تمدن،۱۰۰برابر از نقش یونیان جلوتر بوده و ایرانیان پیشتاز تمدن بشری هستند، خاطرنشان کرد: ایران دارای پیشینه قوی در زمینه علم و نجوم، خط و قلم و تاریخ پزشکی است ونخستین کسی که به زبان فارسی سخن گفت کیومرث نام داشت.

این شاعر معاصر ضمن اشاره به اینکه یک فاجعه ای که در تاریخ رخ داد این بود که ما دچار هجوم‌های قوم مغول و اعراب شدیم و در طی این حملات بود که بسیاری از کتب ما توسط این افراد از بین رفت، گفت: ما بزرگترین خدمت را به اسلام برای ایجاد سال قمری کردیم.

حقیقت با بیان اینکه فردی به نام هرمزان برای تمدن اسلامی سال قمری را ساخته است، گفت: زمانی که هرمزان نزد اعراب اسیر می‌شود از آنان در رابطه با سالشان می‌پرسد که آنان می‌گویند ما سال پی در پی نداریم بلکه هر سالمان یک نام دارد هرمزان در جواب به اعراب می‌گوید ما در ایران سال پی در پی داریم اعراب نیز از هرمزان می‌خواهند که برای آنان تقویمی را به وجود آورد و با توجه به اینکه سال تولد پیامبر مشخص نبود و تاریخ وفات ایشان نیز باعث تأثر می‌شد بنابراین سال قمری را از تاریخ هجرت آغاز کردند؛ بنابراین ایرانیان سازنده سال قمری می‌باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار