مدیرمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ‌خواف گفت: در جریان مرمت کوشک سلامه چند آجر لعاب‌دار مربوط به دوره سلجوقی کشف شد.
کد خبر: ۶۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴ 15 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، محمود باعقیده اظهار داشت: فصل جدید مرمت «کوشک سلامه» با مشارکت میراث فرهنگی و مالک کوشک با هدف استحکام بخشی بنا آغاز شده است.

بنا به گفته وی احداث کانال ناکش در اطراف بنا به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن، پی بندی بنا و شیب بندی و تسطیح اطراف این اثر تاریخی در دستور قرار کار قرار دارد.

باعقیده ادامه داد: بنای تاریخی کوشک تا سال 1326 شمسی به صورت تلی از خاک بود، مرحوم قریشی از سال 26 به بعد خاکبرداری و تجدید بنای کوشک را وجهه همت خویش قرار داد و با هزینه‌های بسیار بعد از چهار سال کار مداوم در سال 1330 خورشیدی بنای کوشک سلامی هیئت فعلی خود را بازیافت گفته می‌شود.

وی افزود: ساختمان کوشک در اصل و از روی انگاره‌های بازمانده، دارای سه طبقه بوده است که فقط طبقه همکف و اول آن تا حدی قابل تعمیر بوده و طبقه دوم کاملاً از نو ساخته شد.

باعقیده بیان کرد: در جریان احداث کانال ناکش در اطراف این بنای ارزشمند و در عمق حدودا 1.5 متری تعدادی آجر لعاب دار به رنگ فیروزه‌ای وشیری نمایان شد که به احتمال زیاد مربوط به دوره سلجوقیان است.

وی افزود: پوشش آجری بنا مربوط به بازسازی بدنه اصلی است که مرحوم قریشی انجام داده است و کشف این آجرهای لعاب دار می تواند این فرضیه را مطرح کند که نمای اصلی کوشک با استفاده از آجرهای لعاب دار مزیین بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار