مشهد به طور متوسط در سال 25 میلیون گردشگر را که مقصد همه آنها حرم مطهر امام رضا(ع) پذیرا است از این میزان توریست 1.5 میلیون نفر متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.
کد خبر: ۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ 20 February 2015

رجبعلی لباف خانیکی اظهار داشت:قانون گزار میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را در یک ترکیب واحد قرار داده است و این سه حوزه به هم کمک می‌کنند، گردشگری در زمینه تحقیقات و میراث فرهنگی با استفاده از گردشگری پیام خود را به جهانیان برسانند.

وی افزود: گردشگری فارغ از میراث فرهنگی بی‌هویت می‌شود و حتی در متون قرآن گردشگری را سیر و سلوک می‌بینیم و واژه سیر همراه که همراه بار فرهنگی است،نوعی مفهوم خداشناسی و معرفت را که عارف طی می‌کند را به همراه دارد.

لباف خانیکی خاطرنشان کرد: تاکید ما به راهنمایان این است که حداکثر سعی خود را به کار برند و نسبت به موضوعات ملموس و غیر ملموس آگاهی خود را افزایش دهند، راهنمایان گردشگری باید غنای فرهنگی و معلومات خود را نسبت به موضوعات گردشگری ارتقا دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تا حد امکان از راهنمایان حمایت می‌کنیم اما می‌دانیم که همکاری‌های ما کم بوده است و سعی داریم هرچه بیشتر به گردشگری بها بدهیم که این از اهداف میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: با هر توریست که به خراسان می‌آید درباره آثار ازرشمند کشور صحبت می‌کنیم و آنها در شگفت از عظمت و بزرگی آثار می‌مانند و سوال آنها این است که چرا این عظمت و بزرگی آثار تاریخی دیده نمی‌شود.

لباف خانیکی تصریح کرد: بهترین و مناسب ترین راه، بها دادن به ارزش‌های فرهنگی است که بهترین این افراد راهنمایان گردشگری هستند.

وی افزود: اگر مشهد از نظر پذیرش گردشگر اول نباشد می‌تواند جز شهرهای در صدر باشد، شهر مشهد مقدس به طور متوسط در سال 25 میلیون گردشگر را که مقصد همه آنها حرم مطهر امام رضا(ع) پذیرا است از این میزان توریست 1.5 میلیون نفر متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: 51 درصد هتل‌های سطح کشور در مشهد مستقر هستند هرچند تعداد هتل‌هایی که از متوسط به بالا هستند کم است و تعداد هتل‌های 5 ستاره و 6 ستاره در مشهد پاسخگوی نیاز گردشگرانی که مایل هستند در هتل‌های درجه 5 اقامت کنند نیست.

وی عنوان کرد: از نظر واحدهای اقامتی در مضیقه نیستیم و نه تنها ظرفیت هتل‌ها پر نیست بلکه به طور متوسط حدود 70 درصد هتل‌ها تکمیل شده است اما متاسفانه 30 درصد کمبود مسافر داریم.

لباف خانیکی خاطرنشان کرد:کمبود هتل‌های 5 ستاره و 6 ستاره و وجود محل‌های اقامت ارزان قیمت از مشکلات موجود در خراسان رضوی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:درصدد هستیم برای قشرکم درآمدی که برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند مکان‌های اقامتی با کیفیت فراهم کنیم.

وی نحوه نظارت برهتل‌ها را مناسب ارزیابی کرد و افزود: 16 هزار بازرس به طور مستمر در هتل‌ها و مراکز اقامتی بر عملکرد هتل‌ها نظارت دارند و با اتحادیه هتل‌ها در رابطه با نحوه قیمت گذاری هتل‌ها و غذاها به توافق رسیده‌ایم و نظارت کافی بر هتل‌ها و هتل آپارتمانها داریم.

لباف خاطر نشان کرد: در ارزیابی‌هایی که توسط کارشناسان صورت می‌گیرد نه تنها ستاره‌های هتل‌ها را در صورت عدم امکانات کاهش و تنزیل می‌دهیم بلکه در ارزش گذاری هتل‌هابه پلمپ آنها نیز اقدام می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: استاندارد سازی هتل‌ها با دقت صورت گرفته است و ستاره‌ها و درجه بندی هتل‌ها در کمیته ارزیابی رصد می‌شود به طوری که بیش از 80درصد هتل‌ها استاندارد سازی شده اند.

وی نیاز بیشتر به حمایت دولت و مجلس در امر گردشگری را اساسی دانست و افزود: در جهت تکمیل زیر ساختهای گردشگری به حمایت‌ها نیاز داریم این در حالی است که بزرگترین و قدیمی‌ترین مساجد و بناهای تاریخی در روستاها و نقاط دور افتاده واقع شده است.

لباف اظهار داشت: مشکلات ما به نبود زیر ساخت‌ها و تاسیسات محدود می‌شود و بایستی گردشگران به نقاط دور افتاده که بناهای تاریخی در آنجا هست بروند تا به همراه آنها تاسیسات و امکانات به بناهای قدیمی دور افتاده نیز برود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار