معاون ‌اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: محوطه تاریخی بندیان درگز در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 02 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد رکنی اظهار داشت: این پایگاه پژوهشی با هدف آماده سازی هرچه بیشتر محوطه تاریخی بندیان برای ثبت نهایی و قطعی در فهرست جهانی یونسکو راه اندازی می‌شود.

وی گفت: این پایگاه پژوهشی در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمان به منظور شناسایی، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و حسب بند " د " ماده 114 قانون برنامه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی می‌شود.

رکنی افزود: در جریان سفر و بازدید معاون میراث فرهنگی کشور در اواخر سال 93 از محوطه باستانی بندیان درگز، این مقام مسئول ایجاد پایگاه پژوهشی جهت سهولت و سرعت اداری و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در این محوطه تاریخی گردشگری را یک نیاز فرهنگی و ضرورت پژوهشی عنوان کرد و با نگرش به اهمیت و ارزش اثر تاریخی بندیان " نیایشگاه " و " یاریم تپه " راه اندازی یک پایگاه پژوهشی در داخل این محوطه در اولویت‌های برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی در سال جدید قرار داد.

وی افزود: تاکنون چند گروه کارشناسی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در سال جدید به شهرستان درگز سفر کردند و از نزدیک ظرفیت‌های موجود در این شهرستان را بررسی کرده‌اند.

به گفته وی، مهمترین دستاورد این سفرها تصمیم گیری در زمینه ایجاد پایگاه باستان‌شناسی و پژوهشی در محوطه تاریخی بندیان درگز به منظور فراهم آوردن امکانات و تجهیزات کارگاهی و استقرار کارشناسان و گروه‌های پژوهشی در این پایگاه و تشکیل پرونده ثبتی بندیان جهت ثبت در فهرست آثار جهانی است.

رکنی خاطرنشان کرد: در همین ارتباط و با توجه به قرار گرفتن محوطه تاریخی بندیان درگز در فهرست موقت ثبت جهانی، اقداماتی از جمله تعیین حریم و معرفی و حفظ این محوطه تاریخی صورت گرفته و اقدامات بسیار ارزشمند دیگری نیز در دست انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار