مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی:
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، ۱۵ دشت خراسان رضوی در وضعیت «بحرانی» قرار دارد.
کد خبر: ۷۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 02 August 2015
محمد حسین جعفری ‌در شورای اداری استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: با اتکا به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر صرفه‌جویی 10 درصدی مصرف آب، می‌توانیم به توسعه پایدار منابع آبی دست یابیم و دشت‌های مشهد را نجات دهیم.

وی از مطالعات شورای عالی آب پیرامون بهره برداری‌های گسترده از منابع آبی خبر داد و تصریح کرد: براساس مطالعات این شورا باید 70 درصد بهره‌برداری از منابع آبی متوجه منابع آبی تجدید‌شونده باشد که این امر در ‌5 سال آینده عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل ‌آب منطقه‌ای خراسان رضوی پیرامون اضافه برداشت از دشت مشهد بیان کرد: بیشترین اضافه برداشت از دشت‌های مشهد به 123 درصد و مجموع اضافه برداشت درخراسان‌رضوی به 140 درصد رسیده اما به طور میانگین میزان اضافه برداشت‌ها در دشت مشهد 48 درصد و در استان 65 درصد ثبت شده است.

جعفری مدیریت محیط‌های طبیعی و انسانی دخیل در مدیریت بحران آب را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: کنترل کمیت و کیفیت آب و مطالعه اکوسیستم در محیط های طبیعی و مدیریت تقاضا به همراه مدیریت نظام های اقتصادی، ارزشی و حمکرانی آب در محیط های انسانی از جمله عوامل دخیل در مدیریت بحران آب هستند.

وی ادامه داد: دیگر مداخلات ارزنده در محیط‌های انسانی همچون طرح ناجیان آب و تدبیر آب که با تلاش اساتید برجسته دانشگاهی در حال انجام است تا دستیابی به توسعه پایدار منابع آبی تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در زمینه کاهش میانگین بارندگی استان در ‌10 روز گذشته خاطر‌نشان کرد: 74 درصد اقلیم استان خشک و 26 درصد آن نیمه‌خشک است که سبب کاهش میانگین بارندگی آن شده و باید توجه داشت که میانگین بارندگی از 224 میلی متر به 210 میلی متر رسیده است.

جعفری از قابلیت 26 درصدی منابع آبی تجدیدپذیر در استان خبر داد و افزود: از این میزان منابع آبی تجدیدپذیر، 78 درصد مربوط به منابع آبی و 24 درصد مربوط به منابع آب های سطحی هستند که این ارقام در کشور به ترتیب 55 درصد و 45 درصد است.

وی در ارتباط با آنالیزهای انجام شده در 37 منطقه مطالعاتی آبی اظهار کرد: بر اساس آنالیزهای انجام شده 34 منطقه دارای افت در میزان آب بودند و 15 دشت استان نیز در شرایط بحرانی قرار داشتند و در خشکسالی‌های 12 ساله اخیر نیز با کاهش تغذیه های آب خوان مواجه بوده‌ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در زمینه کاهش 1 درصدی مصرف تجمیعی آب زمین‌های کشاورزی استان تصریح کرد: با تلاش های جهاد کشاورزی شاهد کاهش 1 درصدی مصرف تجمیعی آب زمین‌های کشاورزی استان بودیم و در حال حاضر به مصرف 89 درصدی منابع آبی استان در بخش کشاورزی رسیده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار