رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش گفت: دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل خود از معافیت‌های کسری خدمت بهره ببرند؛ به صورتی که پروژه‌های مد نظر را برای سازمان انجام دهند و حتی می‌توانند دو پروژه را در طول تحصیل خود انجام دهند؛ اما این پروژ‌ه‌ها نباید همزمان با هم باشند.
کد خبر: ۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸ 23 February 2015

امیر سرتیپ دوم سید مسعود رضا زواره‌ای با بیان اینکه امروز بهانه‌ای برای ایجاد ارتباط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد شده، بیان داشت: این سازمان ماموریت به روز نگه داشتن تسلیحات را بر عهده دارد، بنابراین یک آدابتوری میان نیاز عملیاتی صنعت و علم وجود دارد که بخشی از این نیازمندی‌ها را صنعت بر عهده می‌گیرد و بخشی بر عهده دانشگاه است.

وی ضمن بیان اینکه برگزاری جلساتی با دانشگاهیان منجر می‌شود آنان دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و از میان دیدگاه‌های موجود استفاده لازم کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب بر استفاده از قابلیت‌های درون تاکید بسیار دارند و یکی از این قابلیت‌ها دانشگاه است؛ بررسی‌های علمی نشان می‌دهد چنانچه بتوانیم با دانشگاه وارد تعامل بیشتر شویم بهتر می‌توانیم نیازمندی‌های خود را برطرف کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: نیرویی در فضای آینده حرف برای گفتن دارد که قابلیت محور باشد نه ابزار محور، زیرا بررسی‌های علمی نشان می‌دهد در فضای آینده کسانی که ابزار محورند غافلگیر خواهند شد؛ بنابراین قابلیت محوری را باید در نظر گیریم و قابلیت محوری به معنای آماده سازی زیرساخت‌ها و دیگر مسائل مورد نظر می‌باشد که چنانچه این مسئله فراهم نشود برای تامین تجهیزات باید دست به بیرون دراز کنیم.

زواره‌ای خاطرنشان کرد: خوشبختانه از نظر رشد علمی در کشور با رشد قابل ملاحظه و بسیار مثبتی مواجه هستیم؛ اما حلقه‌های مفقوده‌ای در تولید دانش به محصول وجود دارد که تلاش ما این است که با برگزاری چنین جلساتی با اساتید و جامعه دانشگاهی بتوانیم به دیدگاه نزدیک و مشترک برسیم.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است که خدمت سربازی براساس قابلیت‌های افراد انجام شود و دانشجویان براساس قابلیت‌هایی که کسب کرده‌اند به خدمت سربازی بپردازند تا احساس بیگاری نداشته باشند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه مخاطبین ما بیشتر در حوزه فنی و مهندسی هستند، گفت: تجربه موفقی در آذربایجان شرقی و اصفهان کسب کرده‌ایم که در آنجا از پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری استفاده کرده‌ایم و به طبع آن این دانشجویان از مزایای کسر خدمت بهره بردند.

زواره‌ای ادامه داد: دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل خود از معافیت‌های کسری خدمت بهره ببرند به صورتی که پروژه‌های مد نظر را برای سازمان انجام دهند و حتی می‌توانند دو پروژه را در طول تحصیل خود انجام دهند؛ اما این پروژ‌ه‌ها نباید همزمان با هم باشند.

وی با بیان اینکه به طور حتم نباید دانشجویان هر دو پروژه را در یک ارگان نظامی(سپاه یا ارتش) انجام دهند، گفت: این مسئله راه ورود مناسب به محیط‌های دانشگاهی و کمک به اساتید است.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: این طرح چندین سال است که در حال انجام است؛ اما امروز رویکرد ما در قبال این مسئله پررنگ‌تر، هدفمندتر و نظام مندتر شده است.

زواره‌ای با بیان اینکه میزان کسر خدمت افراد بستگی به ارزشمندی پروژه‌ها دارد، گفت: سازمان تا ۱۹ ماه کسری خدمت را به دانشجویان داده و کمترین آن چهار تا پنج ماه بوده است؛ بنابراین میزان کسر خدمت به ارزشمندی پروژه بستگی دارد.

وی در خصوص تعداد افرادی که توانسته‌اند از سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش کسری خدمت دریافت کنند، گفت: آمار بسیار بالا بوده به طوری که در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ نفر کسر خدمتی دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه هدف گذاری نخست ما در رشته‌های فنی و مهندسی هستند، گفت: برای ارتباط بیشتر با دانشجویان اقدام به ایجاد و تشکیل دفاتر و شعباتی در دانشگاه‌ها خواهیم کرد تا این گونه دانشجویان بتوانند با سازمان ارتباط بیشتری برقرار کنند.

زواره‌ای افزود: در همایشی که عصر امروز در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود مدارکی بین دانشجویان پخش خواهد شد تا این گونه بتوانیم به جذب مخاطب بپردازیم. تلاش ما این است که بتوانیم مخاطبان خود را حفظ کنیم؛ بنابراین ایجاد طبقه بندی تا حدودی باعث چالش می‌شود، البته در موارد خاص قوانین مشخصی وجود دارد تا بتوانیم با افرادی که از استثنائاتی برخوردارند بتوانیم وارد قرارداد شویم.

وی ادامه داد: اساتید خبره‌های تولید علم هستند، علم درون دانشگاه به وجود می‌آید و باید تبدیل به دانش شود و این دانش ابتدای مسیر تولید محصول است.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: تا کنون دانشگاه توانسته کار خود را ادامه دهد و به مسیر تولید علم و دانش وارد شده و این مسئله را می‌طلبد که ما نیز از جایگاه خود جلو بیاییم و دست در دست دانشگاه خلاها را پر کنیم.

زواره‌ای افزود: باید این جلسات در دانشگاه‌ها ادامه دار باشد تا بتوانیم به تولید محصول برسیم، ما باید به دانشگاه به یک هدف مشترک برسیم تا منافع دو طرف تامین و در نهایت به عقد قرارداد برسیم.

وی در رابطه با چگونگی حمایت از دانشگاهیان توسط این سازمان تصریح کرد: دانشگاه یا به صورت مالی مورد حمایت قرار گیرد و یا اینکه می‌توانیم خدماتی را در اختیار آن قرار دهیم و در فاز سوم می‌توانیم زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم به طور مثال دانشگاه برای انجام پروژه‌ای نیازمند تجهیزات است که ما می‌توانیم این تجهیزات را فراهم کنیم و در نهایت با پایان پروژه تجهیزات در اختیار دانشگاه بماند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای دانشگاهیان انجام دهیم این است که اقلام مصرفی آنان را خود تامین کنیم و یا برای اینکه زحمات آنان با مشکل مواجه نشود مالکیت معنوی بر روی پروژ‌ه‌هایشان را تامین کنیم(ثبت اختراع به نام مخترع).

وی ضمن اشاره به اینکه کار اولی که در اختیار دانشجویان قرار خواهیم داد کوچک و کم کم وزن آن بالاتر خواهند رفت، گفت: بعد از ظهر امروز در دانشکده مهندسی فردوسی مشهد شعبه‌ای از سازمان را افتتاح می‌کنیم تا اینگونه دانشجویان بتوانند با این سازمان ارتباط گیری و در نهایت از خدمات کسر خدمت بهره گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار