عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره):
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر آسیب‌های درونی و بیرونی با توجه به اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.
کد خبر: ۷۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷ 19 August 2015
محمدجواد توکلی در کارگروه اقتصاد بسیج اساتید که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه به بحث فرهنگ در مباحث اقتصادی توجه زیادی نمی‌شود و در 40 سال اخیر اقتصاددان‌های نهادگرا به دنبال واردکردن نقش فرهنگ در اقتصاد بوده‌اند.

وی افزود: در محورهایی که مقام معظم رهبری در برنامه ششم اعلام کردند، مطرح کردن دوباره بحث فرهنگ بوده و در ادبیات قرآنی واژه جهاد یکی از کلمات پرکاربرد و پر مفهوم است که بحث فرهنگ در قرآن را می‌توان در این واژه یافت.

توکلی بیان کرد: در بحث فرهنگ جهادی یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که فرهنگ مفهومی عام دارد و در موارد مختلف حتی در آثار باستانی نیز تعریف می‌شود اما فرهنگ جهادی در اقتصاد اسلامی یک نوع تلاش مجدانه برای خدا و در راه خداوند است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نیز یک نوع مقاوم‌سازی اقتصاد در آسیب‌های درونی و بیرونی است، گفت: سوسیالیست‌ها سعی کردند مالکیت عمومی را دنبال کنند و در اقتصاد مختلط نیز نقش دولت و نقش خصوصی را باهم تقویت می‌کنند که معمولاً مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد اما در بحث اقتصاد اسلامی ما مدعی هستیم می‌تواند در بین دیگر رقیبان خود موفق‌تر باشد.

توکلی گفت: فرهنگ جهادی معمولاً در شرایط بحرانی شکل می‌گیرد اما با گذر زمان به‌تدریج به سمت فرهنگ‌های دیگر حرکت می‌کند که می‌تواند به جهاد در دوران جنگ و جهاد سازندگی بعد از جنگ اشاره کرد که متاسفانه به‌تدریج کمرنگ شد.

وی تاکید کرد: راهبردهایی که در فرهنگ جهادی باید دنبال کنیم، تعلیم و تربیت و همچنین اصلاح قوانین و مهندسی نمادها است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در بحث تعلیم و تربیت در مدارس آمریکا مدارس بهره‌وری و سرمایه‌گذاری و به‌طور کلی آموزش اقتصاد برنامه‌ریزی شده و به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند که فرهنگ اقتصاد و کار و تلاش چگونه است در حالی که در برنامه‌های کودک ما به‌ روز تعطیل توجه بسیار ویژه می‌شود.

توکلی اظهار کرد: قانونی داریم در بانک که کارمندان می‌توانند 40 برابر از حقوق خود وام قرض‌الحسنه بگیرند و این در حالی است که با این مهم 50 درصد از محل قرض‌الحسنه به کارمندان بانک و مابقی به‌ کل مردم تعلق می‌گیرد و باید این‌گونه موارد مورد توجه مسئولان مرتبط قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در سیستم قرض‌الحسنه ما رویه قرض مشروط را گسترش دادیم در حالی‌ که قرض گرفتن در اسلام مکروه است و متأسفانه امروز هر ایرانی چندین دفترچه قسط همراه خود دارد و بانک‌ها نیز هر روز شعب خود را گسترش می‌دهند به‌طوری‌که به ازای هر یک میلیون دلار 44 شعبه بانک در جهان داریم اما ما در ایران 64 شعبه بانک به ازای این مبلغ داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار