معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آیین‌نامه مقابله با تقلبات پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهی تدوین می‌شود.
کد خبر: ۹۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸ 24 September 2015
دکتر سیدضاء هاشمی در حاشیه برگزاری همایش میثاق مهر در حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران افشاگری در تعبیر مفاسد دانشگاهی را اشتباه دانست و افزود: نگاه فرهنگی و افشاگری نباید در فضای دانشگاهی شکل بگیرد اما اشکالات اساسی باید برطرف شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم فساد در بخش پایان‌نامه‌ها و مقالات بخشی کمی از روند فعالیت‌ دانشگاهی را در بر می‌گیرد و نباید زیاد به آن دامن زده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص میزان اشکالات و سوءاستفاده‌های دانشگاهی، تصریح کرد: هرچند این موارد اندک است اما کنترل آن ضروری بوده و وزارت علوم طرح‌ و تلاش زیادی برای مبارزه با این سوءاستفاده‌ها در نظر دارد.

هاشمی با بیان اینکه در ماه‌های آینده قانونی مبنی بر جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها تدوین خواهد شد گفت: اگرچه میزان این تخلفات زیاد نیست اما حجم کم آن نیز تاسف‌آور است.

وی در خصوص آمار پایان‌نامه‌های تقلبی نیز اظهار کرد: از مساله تقلب در پایان‌نامه‌‌ها آمار دقیقی در دست نداریم اما جریان قالب در فضای دانشگاهی سالم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زمانی که رشد کمی زیاد باشد مشکل ایجاد می‌شود، گفت: تمرکز وزارت علوم بر تقویت فرآیندهای علمی است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه ترکیب جمعیت دانش‌آموختگان نیاز دانشگاه‌ها را به بورسیه کم کرده است، اظهار کرد: میزان زیادی از نیاز دانشگاه‌ها با وجود دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های داخلی تامین شده و فقط در رشته‌های محدود فرستادن دانشجو به کشورهای دیگر نیاز است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه میزان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی به دلیل عدم اعطای بورسیه کاهش یافته است، اظهار کرد: به تازگی مساله‌ای مطرح شده که دولت جدید 900 نفر را بورسیه کرده است در حالیکه این افراد بورسیه شده در دولت قبل بوده‌اند و در دولت جدید تنها احکامشان صادر شده است.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: در آئین‌نامه جدید فرایند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را تسهیل کرده‌‌ایم و معتقدیم مقتضیات برگزاری آن‌ها موجود است اما گلایه‌های دانشگاهیان بیشتر مربوط به موانعی است که باعث احساس نگرانی از حضور در این کرسی‌ها می‌شود.

وی در خصوص قانون در زمینه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: مصونیت‌بخشی به دانشگاه‌ها انجام شده و این طرح مسیر ابلاغی خود را در جهت تضمین امنیت حضور افراد در کرسی‌ها طی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار